Author Archives: pschulein

Speldag 27 mei: Blunt into Sharp Practice, Groepsvervoer in de Tempel, Orcs in Chicago, Elven hebben de Blues.

Deze zaterdag was het Sharp Practice Event wat Jur had georganiseerd  in Delft. Dat betekende dat om 10.00 uur al een aantal minder bekende gezichten bezig waren met het uitpakken van de figuren, om in een welgekozen mix van beginners en gevorderden de regels van Sharp Practice 2e editie te gaan meemaken.

Omdat Sharp Practice geschikt is voor diverse tijdperken, zagen we zowel de French and Indian Wars, de American War of Independence als Napoleontische slagen van verschillende theaters.

En het blijft natuurlijk altijd leuk om te zien hoe mensen verschillende schilder en basing stijlen hanteren.

In de regels komen veel verschillende eenheden voor. Dus behalve losse groepjes militia, ook gedrilde eenheden in keurige formatie.

Dat geeft voldoende ruimte voor mensen om zich ook in uniformkeuze (of het gebrek daaraan) volledig uit te leven.

En uiteraard geldt vaak: hoe slechter de troepen hoe mooier het uniform.

Zoals te zien kun je de figuren per stuk basen, maar ook op multibases zetten. De regels zijn flexibel wat dat betreft.

Dat betekent dat je ook andere systemen als Black Powder kunt spelen met dezelfde figuren. Voor het maken van eenheden zijn er diverse typen movement trays op de markt voor ronde en vierkante bases.

Uiteraard werd er behalve over de regels ook flink gebept over schilderen, toekomstige projecten en meegemaakte spelervaringen in het verleden. Al met al een relaxte sfeer (paste trouwens ook goed bij de temperatuur). 13 deelnemers en 4 tafels boden ruim de gelegenheid tot contact.

En de tafels gaven gelegenheid tot fraaie plaatjes.

Indien het spannend werd in een slag, kwam iedereen even kijken. (En commentaar geven.)

Jos (als ervaren speler met 2 keer gespeeld) en ik als noobie (nog nooit gespeeld), besloten er gewoon in te duiken Murphy Style.

64 punten per kant met militia, line, cavalerie en artillerie. We speelden Amerikaanse onafhankelijks oorlog.

Dat gaf mij de gelegenheid de AWI figuren weer eens uit de koffer te halen waar ze sinds augustus vorig jaar in zaten. Top  tip: blikken op de foto zijn 5 euro on line bij de Appie en de Lidl heeft een hengeltas, waar precies 3 van die blikken inpassen voor 30 euro.

Ik speelde Amerikaanse loyalisten, netjes in dienst van het bevoegd gezag. Jos had opstandelingen en provocateurs, die het natuurlijk nooit konden winnen van Zijne Majesteit.
Mijn kanon schakelde in de eerste beurt zijn kanon uit. In het centrum had Jos overwicht, niet in het minst omdat mijn commandant 4 beurten weigerde te bewegen (dankzij de Tiffin kaart en geen vlaggen).

Op de linkerflank ontstond een cavalerie gevecht wat door mijn troepen werd gewonnen.

En op de rechterflank, maaide de skirmishers van Jos figuur na figuur neer van mijn lijn, terwijl mijn skirmishers een flankbeweging uitvoerden.

Die bracht ze in de rug van Jos zijn lijn. Op dat moment besloot mijn commandant dat de thee op was en kwam naar voren, terwijl mijn cavalerie de omtrekkende beweging over links inzette.

Met nog twee eenheden van wie er een aardig was aangeschoten besloten we dat de Amerikanen er genoeg van hadden. Leve de Koning!

En nu: wat vond ik ervan? Allereerst dank aan Jur voor het organiseren van een prima evenement. En hij was nog jarig ook! Een evenement werkt toch: ik had de regels al een jaar thuis liggen, dus het heeft me wel over de streep getrokken ze te gaan proberen. En dank aan Jos voor een leuke pot!

Voor wat betreft Sharp Practice? Ik ben een groot fan van Dux Britanniarum (ook van TFL) en deze set heeft er wel van weg. Het speelt snel en leuk en geeft een goed feel van kleine eenheden. Overall zit de set goed in elkaar, dus ik denk wel dat ik de set blijf spelen. In ieder geval voor AWI, waar mijn set tot dusver Black Powder was, die meer grote slagen probeert te spelen.
De kleine eenheden van AWI passen goed bij SP.
Pas wel even op met de legerlijsten voor AWI. De wapens voor de cavalerie zijn geen musket, maar moeten sabre zijn. Cut & Paste error.
In het spel trek je fiches uit een zakje om te bepalen wie er aan de beurt komt. Smaken verschillen, maar de grote irritator voor mij is de Tiffin kaart, waarbij de beurt voorbij is en er eenheden dus niet aan de beurt zijn geweest. Ik houd er niet van wanneer eenheden in het gezicht van de vijand beurten lang niks doen. Gelukkig bieden de vlaggen nog wat gelegenheid om toch aan de beurt te komen, maar ik denk dat als je (net als bij Dux) de Tiffin kaart zou weglaten het spel er leuker door wordt. Er zit genoeg onzekerheid in het mechaniek zelf.
Verder is een eigenschap van alle regels van TFL dat de makers zich erg verdiepen in een periode en hun “feel” daarvan proberen tot uitdrukking te brengen in de regels. Maar wat nou precies de achterliggende reden is geweest om iets te doen staat er niet in. Dus als je niet heel vaak de regels speelt en met de auteurs interacteert (wat makkelijk kan on line en in person want ze zijn erg benaderbaar), hanteer je niet een gelijk referentiekader waarom regels zijn zoals ze zijn. Is dat erg? Neen meestal niet, maar de regels van TFL zijn niet waterdicht opgeschreven (dat was vroeger met de TFL sets nog veel erger). De auteurs gaan ervan uit dat met hetzelfde begrip, referentiekader en appreciatie het logisch is dat de dingen in de regels zijn zoals ze zijn. Uitleg staat op plaatsen waar je hem niet verwacht, de beschrijving van een spel(beurt) en de regeluitleg lopen door elkaar heen, de naamgeving in de tekst is niet overal consistent. Uitzonderingen op regels zijn niet altijd expliciet maar ook impliciet en dat gelegenheid geeft tot veel discussie. Er zijn inmiddels 19 A4 FAQ voor SP ter beschikking op de TFL website. Zeer aan te bevelen, want zelfs een paar hele basale regels als rout roepen een hoop vragen op. Daar wordt dan door de auteurs keurig antwoord op gegeven. Maar ik vraag me wel af of het gros van die vragen niet zou kunnen worden ondervangen door een consistentere tekst in het regelboek.
Gelukkig staan er in de regels een index en een alfabetische inhoudsopgave: dat helpt. De support voor de regels is trouwens goed, website, forum en ook video’s met speluitleg kun je op YouTube vinden. Tot slot: er is bewust geen Quick Reference Card. (ik weet dat er een is van TFL, maar daar “staan de tabellen op die je niet uit je hoofd leert naar een paar keer spelen” (einde citaat TFL). Voor normale spelers die niet elke week dezelfde regelset spelen en die de regels niet zelf geschreven hebben is een goede QRC heel handig en is het uit het hoofd leren een domme vereiste. Er zijn er meer die dat vinden en kon ik de QRC van het net trekken (bedankt CptKremmen !).
Ik denk dat ik de set naast Dux, en Bag the Hun op de plank zet als current. Trouwen het zoeken van de set kostte me ruim een uur. Op SP 2 staat namelijk op de kaft SP. Pas in de aanhef van de introductie kun je lezen dat het de tweede editie betreft. En ik had natuurlijk de foto van kaft niet uit mijn hoofd geleerd en keek naar de naam……… Dat leidde tot gevloek toen ik uiteindelijk twee sets SP in mijn handen had, waarvan er een SP1 was en een SP2.
Volgende week gaan Jos en ik 80 punten proberen.

Los van het SP geweld ging Petra’s D&D clubje verder met de campagne in de witte tempel.

De partyleden werden ruw onderbroken in hun aankopen bij de plaatselijke middenstand, doordat Cees zijn nieuwsgierigheid niet langer kon bedwingen en de Puzzle Transport Box open maakte.

Dit teleporteerde de leden at random naar diverse locaties, waar een en ander aan de hand bleek met tovenaars, schizofrene magiers en draken.
Een en ander vroeg de opperste concentratie om zowel in leven te blijven, de partyleden te vinden, het mysterie op te lossen en de weg terug te vinden naar de uitgang.
Uiteindelijk kwam alles op zijn pootjes terecht. Inclusief de draak!
Op de Chicago Way tafel gebeurde eveneens een teleport wonder.
Verscheidene Orcs en Imperial Guards vielen uit hun force fields en schoten het uit ten midden van de buitenwijken.
De nieuwe Warhammer 40K Skirmish regels (een vereenvoudigd Necromunda voor de ouderen onder ons) hebben de weg naar de club gevonden.
Farid en Matthijs zetten hun grudge match met for Reign and Ruin voort. Voor de eerzame toeschouwer spelen er twee slagen: op tafel met miniaturen en tussen Matthijs en Farid met verbaal geweld. De volgende stap zijn tussenrondes met life size LARP wapens voor de beide kemphanen.
Op tafel hield Farid de Thin Blue Wall.
En maakte Matthijs daar met grof geweld een Thin Blue Line van.
Uiteraard werd er ook geknutseld. Waarschuwing: De Wapstad in Rijswijk gaat dicht! Alle voorraad gaat per 4 juli naar de Houtloods in Den Haag. Another one bites the dust.
En natuurlijk werd er ook geplakt. Niets ruikt zo goed als lijm bij 30 graden.

Tot volgende week!

 

Murphy’s Heroes Summer Painting Challenge: Quantity has a Quality of It’s Own!

In 2015 is de Murphy’s Heroes Wisseltrofee in het leven geroepen door Onno in een Warhammer competitie. De winnaar van de Wisseltrofee mag zijn bijdrage aan de trofee leveren, en geeft daarna andere leden de gelegenheid de trofee te veroveren in een nieuwe competitie. De invulling van deze competitie is geheel naar eigen inzicht te bepalen, en heeft inmiddels na de Warhammer competitie ook een Frostgrave variant en een Flames of War variant gehad. Deze keer is de trofee te winnen in de

Murphy’s Heroes Summer Painting Challenge!

De Painting Challenge is geinspireerd door de jaarlijkse painting challenge op het Analogue Hobbies blog (http://thepaintingchallenge.blogspot.nl/). Bij de meeste schildercompetities gaat het erom een zo mooi mogelijk geschilderd model op te leveren. Echter, ‘Quantity has a Quality of it’s own’! In deze competitie is het doel zo veel mogelijk figuren afgeschilderd te krijgen gedurende de duur van de Painting Challenge.

De Regels


De Murphy’s Heroes Summer Painting Challenge loopt van het begin van de zomer (21 juni 2017 om 6:24u) tot ongeveer het begin van de herfst. De totale scores zullen uitgerekend worden tijdens de speldag op zaterdag 16 september 2017. De einddatum van de competitie is dan ook 16 september 2017 om 12:00u.


De figuren die je schildert tijdens de Painting Challenge mogen in elkaar gezet zijn en geprimed zijn voor het begin van de competitie, maar je mag pas beginnen met schilderen op 21 juni 2017 na 6:24u. Natuurlijk tellen alleen figuren die je zelf schildert mee in je totale score. We vertrouwen erop dat het je eer als wargamer te na is om hier niet open en eerlijk over te zijn.

(Mocht dit niet het geval zijn, en mocht het daarom nodig blijken, zal een publieke schandpaal geinstalleerd worden in de speelruimte)


Alleen figuren die helemaal af zijn aan het eind van de competitie zullen meetellen in je score (inclusief het afwerken van de bases). Mocht er discussie zijn over de mate waarin figuren af zijn, dan zullen de Wijze Orakels aan de Zaterdagse Schildertafel worden geraadpleegd. Hun Woord is Heilig, en daarover is geen verdere discussie mogelijk.

Elke schaal en genre van figuren is toegestaan (fantasy, science-fiction, pulp, etc.)

Voor elk model wat je af hebt aan het eind van de competitie, krijg je een aantal punten toegewezen:

  • 6mm foot figure = 0.5 punten
  • 6mm mounted figure, artillery piece, or large crew served weapon = 1 punt
  • 6mm vehicle, or monster = 2 punten
  • 10mm foot figure = 1 punt
  • 10mm mounted figure, artillery piece, or large crew served weapon = 2 punten
  • 10mm vehicle, or monster = 3 punten
  • 15mm foot figure = 2 punten
  • 15mm mounted figure, artillery piece, or large crew served weapon = 4 punten
  • 15mm vehicle, or monster = 6 punten
  • 20mm foot figure = 4 punten
  • 20mm mounted figure, artillery piece, or crew served weapon = 8 punten
  • 20mm vehicle, or monster = 12 punten
  • 28mm foot figure = 5 punten
  • 28mm mounted figure, artillery piece, or crew served weapon = 10 punten
  • 28mm vehicle, or monster = 15 punten

Punten voor andere schalen en eventuele andere figuren zullen bepaald worden per geval.

De Persoonlijke Targets
Om te helpen met je schilder motivatie, wordt aan elke deelnemer gevraagd bij inschrijving een persoonlijk doel te stellen voor het aantal punten dat je wilt halen tijdens de Painting Challenge.
Aan het eind van de competitie wordt een aantal bonus punten toegekend, afhankelijk van hoe ambitieus je je persoonlijke target stelt. Om je inschatting een beetje eerlijk te houden, zul je een aantal strafpunten krijgen in het geval dat je je target niet haalt! Het wordt aangemoedigd om een target te kiezen wat net buiten je comfort zone ligt, maar wel haalbaar lijkt!

In the Analogue Hobbies Painting Challenge waarop deze competitie is geinspireerd, wordt een totaal van 400 pt haalbaar geacht voor iemand die voor het eerst meedoet en/of een druk leven buiten de hobby heeft.

Persoonlijk Target Bonuspunten Strafpunten
0 – 200 pt 5% van je totaal 0.5% van je totaal
201 – 400 pt 10% van je totaal 1.0% van je totaal
401 – 700 pt 15% van je totaal 1.5% van je totaal
701 – 1000 pt 20% van je totaal 2.0% van je totaal
100 – 1500 pt 25% van je totaal 2.5% van je totaal
1501+ pt 30% van je totaal 3.0% van je totaal

De Uitslag

De totale scores zullen uitgerekend worden tijdens de speldag op zaterdag 16 september 2017. Het plan is om alle figuren die door de deelnemers geschilderd zijn ten toon te stellen op die dag, en de jury zal druk aan het rekenen slaan om de uiteindelijke scores te bepalen. Aan het eind van de speldag zal de felbegeerde Murphy’s Heroes Wisseltrofee worden uitgereikt aan de winnaar van de Murphy’s Heroes Summer Painting Challenge!

De Extra Prijzen
Er zijn nog extra prijzen te verdienen door genoeg te schilderen. Als je een van de puntentotalen in onderstaande lijst haalt, wordt je naam in een loterij voor de prijs behorende bij dat niveau gestopt. Hoe meer punten je af krijgt, hoe meer kans op prijzen!

Rang 1:  200 pt
Rang 2:  400 pt
Rang 3:  600 pt
Rang 4:  800 pt
Rang 5:1000 pt

Voor degene met de beste smoes waarom het niet gelukt is stellen de Wijze Orakels een extra prijs ter beschikking :)

Meedoen!

Meedoen doe je via Sander of direct in te schrijven (met je target) op de lijst die op de club hangt.

Doe Mee!

Sander Tijssen

 

Frostgrave Voorjaarscampagne Voltooid!

De voorjaarscampagne Frostgrave is afgelopen met een mooie overwinning voor Jur!

1) Jur de Jong – Bisschop Odo – Enchanter – lvl30
2) Sander Tijssen – Thrain Grimbeard – Soothsayer – lvl27
3) Onno Maat – Catweazle – Summoner – lvl26
4) Wink de Groot – *insert elven name here* – Illusionist – lvl23
5) Freek Jan Hamming – Karl – Witch – lvl 17
6) Andreas Frank – Acheron – Necromancer – lvl11
7) Lowie ? – Clovis – Witch – lvl6
8) Bernd Timmerman – Bern the Grey – ? – lvl5
9) Victor Wang – Tordalf – Illusionist – lvl3
10) Louis de Koning – Gilles Marquis le Bon Vivant – Necromancer – lvl2
We kijken uit naar de volgende!

Speldag 20 mei: The Wild Bunch in actie, Trein naar Puerto Rico: een Spannende geschiedenis, Farid blijft plakken en Peter neemt de brandtrap.

In een voorjaarszonnetje liep ik naar de zaal en struikelde over een set betaalpasjes op het fietspad. Het bleek van iemand in Den Haag te zijn die ze na een telefoontje in de zaal kwam halen. Met een fles wijn! Alhoewel het niet specifiek een bordspeldag was werden er veel bordspelen gespeeld. Bovendien werd er zoveel geknutseld en gebept, dat de knutselhoek fors moest worden uitgebreid.

Hans en Cees begonnen met Wild West. De oude Warhammer Historical regels Legends of the Old West.

Cees pakte uit met de Wild Bunch in de onvermijdelijke Sergio Leone regenjassen.

Hans kondigde met een beschaafde kreet de komst van zijn indianenstam aan. Dat kon niet goed gaan tussen die twee.

Aan de speltafel begonnen de spelers bescheiden met een kaartspel bij de koffie.

In dit geval de kaartspelversie van Puerto Rico. Snel speelbaar op een kleine oppervlakte. Ideaal voor in de vakantietas.

Frits was goed op dreef en charmeerde de blosjes op de wangen bij Petra. Zijn wel gekozen woorden verplaatsten daarna naar de knutseltafel.

Het tweede spel van de dag was Ticket to Ride. Een Golden Oldie waar inmiddels al ruim tien kaarten en derivaten van zijn verschenen. (Overigens ook op de computer en tablet .)

In de middag ging de congregatie verder met Hoogspanning. Hierin moeten steden van energie worden voorzien.

Cees snatched defeat from the jaws of victory en werd in de ronde daarop door iedereen gepasseerd.

Onder belangstelling van diverse leden gingen Erwin en Jaap door met WW1. Hun campagne duurt inmiddels langer dan de oorlog zelf.

De winning streak van Erwin leek ruw onderbroken te worden door Jaap zijn plan.

Hij moest zowaar bij de les blijven. En de slag hing in evenwicht.

De blauwe vloedgolf slaagde er bijna in om door te breken, totdat Jaap een ongelukkige versterkingsrol gooide en Erwin zijn mobiele eenheid kon gebruiken om de doorbraak af te stoppen. Voorlopig leidt hij nog steeds.

Jasper en Erik waren bezig met SciFi.

Met nogal diverse figuren als warbands. Ik kon het spel niet thuisbrengen.

Games Workshop heeft een reincarnatie van Necromunda uitgebracht. Aangezien de meeste spelers tot hun eyeballs in figuren zitten, waren de warbands snel gebouwd.

Leuk om weer eens wat Old Skool terug te zien.

Al voor de lunch moest de knutselhoek worden uitgebreid met extra tafelruimte. Voor de oudgedienden gebeurde er iets heel bijzonders: Farid knutselde!

Weliswaar hebben we hem nog niet aan het schilderen gekregen, maar magnotape onder de bases zetten is een mooie eerste stap.

En zoals iedereen weet: dat doe je door magnotape op een stevige metalen ondergrond te leggen en de base met lijm daarop aan te drukken met beide handen.

Als je het aandrukken tussen je vingers doet, dan trekt de base namelijk krom.

Aangezien Farid zijn Fire & Sword leger tamelijk groot is, was hij wel een dag bezig. Afijn in ieder geval kunnen ze zonder schade worden vervoerd nu. En dankzij Ed zitten de vlaggen erop.

Marcel was druk aan het sculpten op dollies, voor ACW troepen.

Hans kwam later binnen met een tussendoor barbaars, oosters, fantasy, chinees, steampunk projectje.

En tussen alle knutselgeweld zat ik op mijn vaste stekkie te bouwen aan de laatste flats voor The Chicago Way.

De flats zijn voorzien van brandtrappen. Onontbeerlijk voor achtervolgingen en schietpartijen. Ik heb ze aan de gebouwen bevestigd met haakjes, dus ze zijn demontabel voor vervoer en opslag.

Tegen zessen zette ik de flats met brandtrappen op de tafel. Na wat shuffelen paste een en ander prima. Evenals de stoom rangeer locomotief bij de rails.

Hiermee heeft de tafel wel iets gekregen van de overgang van buitenwijk naar centrum. Er komt nog 1 gebouw bij: een diner! Kunnen we tenminste schietpartijen organiseren tussen voor- en hoofdgerecht. En dan is de tafel wel vol.

Tot volgende week!

Speldag 13 Mei: D6 loopt mank, Panthers met sixpack, Koek en Zopie in felstad, Scrappers op Lunch, Frits doet een brunch en een Mystery Guest.

Terwijl ik, alhoewel het zaterdag was en geen vrijdag, toch maar even omzichtig keek naar zwarte katten en ladders, was de rest van de club al in hun eigen scenario’s bezig.

Lez had een paar leden verzameld om zij WW2 D6 regels te spelen.

Hij is van de Buckets of Dice. En zessen zijn raak. Peter H. gooide in ruim 200 dobbelstenen 3 zessen.

Dat leverde enige discussie op, tot groot vermaak van de omstanders.

Met Flames of War is de gepantserde wapenwedloop in volle gang.

Uiteraard zijn StuG’s en Panzer IV’s in grote aantallen aanwezig. Die zitten ook in de basisdoos.

Maar de Panthers en Tigers komen eraan. De volgende zes worden Big Cats.

Ook Chain of Command werd weer eens gespeeld, onder het toeziend oog van Godfather Dick.

Cees ging verder met het leren van de regels en verdedigde met zijn Duitse Infanterie een bunkercomplex.

Hij zat zich verwoed af te vragen wat hij moest doen tegen Michel’s tank, zonder anti tank wapens.

Gelukkig wees Dick hem erop dat hij Panzerfausten cadeau krijgt bij de weekaanbieding SchutzenGruppe.

Farid runde zijn RPG campagne en had zijn handen vol aan de spelers. Niet in het minst omdat ook Matthijs meedeed. Zijn verhaal staat in de comments.

Peter en Farid hadden duidelijk verschillende beelden bij de omvang van de telepathie skills. Het basic meningsverschil ging over hoe intelligent je kunt telecommuniceren met een Raptor wiens communicatieve wereld zich overzichtelijk indeelt in:
? Groter -> Hollen | ?Raptor ((?Ander geslacht -> Neuken | Bijten) | (?Honger (?Squishy -> Eten | Schoppen) | Hollen))

Lowie en Gerard hadden een Frostgrave date. Die begon met een indringend gesprek.

Ook hier besloten de spelers zich eerst moet in te drinken voor de strijd.

Na de koffie met appeltaart trok ook deze party Felstadt in voor een afspraak.

Sander had de nieuwe regelset van Osprey meegebracht: Scrappers. Terwijl Jasper aan de volgende voertuigen werkte.

Ook hier marcheerde de legers op hun maag kennelijk, want de lunch vroeg dezelfde concentratie als de legerlijsten.

Fritz loungde zoals gebruikelijk en pakte broodjes uit. Petra was druk bezig aan twee projecten.

Machinegeweren voor haar Amerikanen voor Bolt Action was de eerste.

En nieuwe figuren voor de volgende aflevering van de RPG campagne de tweede. Kunnen de deelnemers al spieken.

Terwijl Frits na zijn ontbijt en lunch uit twee verschillende broodjeszakjes, de wereldproblemen besprak, zette Hans stug door met het schoonmaken van 15mm chinezen.

Zo te zien moet hij er nog een paar.

Na een niet zo beste week, zat ik vooral uit te rusten en high te worden van alleslijm.

Ik heb voor Chicago nog 3 flats te gaan, dit wordt de hoogste.

De gebouwen zijn ook goed bruikbaar voor superheld spellen als Batman en Heroclix. Op z’n plek in Gotham en Chicago zeg maar.

De Neo-Gothic stijl past ook prima bij de twenties. De brandweertrappen komen er nog aan.

Blijft de vraag wie de onzichtbare bezoeker is geweest die deze heeft laten liggen. We hebben hem niet zien arriveren.

Tot volgende week!

Speldag 6 mei: Huib’s natte voeten, Knekelmuzak in de Dungeon, Evert gaat z’n theewater checken en Hans gaat in aardewerk.

Op de eerste zaterdag in mei was het zoals elke eerste zaterdag bordspeldag. Nu is dat niet limitatief, maar vandaag was er een keur aan bordspelen te spelen, en schoven leden in wisselende samenstellingen aan bij de tafels. Omdat er meer dan een spal na elkaar werd gespeeld, begonnen we om 0930 en eindigden we pas om 18.30! Toen had het bestuurslid van dienst honger.

Petra had Lords of Waterdeep meegenomen. Huib had de hele week al staan te trappelen en schoof op zijn vaste plaats aan aan “Huib’s Tafel” (Hij heeft hem geregeld.) . It’s his spot.

De spelers zitten elkaar dwars om invloed te krijgen in de stad Waterdeep, wel bekend uit de D&D verhalen. Oplichting, verraad, pootje lichten en alle andere sociale vaardigheden die je nodig hebt, zullen we maar zeggen. Tot hun enkels in het water, tot hun middel in het bloed en tot hun nek in de intriges.

Peter H. runde een potje Dungeon Saga. Een klassieke dungeon crawler, waarin je de gangen van de dungeon uitbreid, als je verder loopt. Marcel en Ed knekelde muziek uit de klankkasten in de gangen. Een soort achtergrond geluid in een supermarkt.

Uiteraard met dichte deuren die tochten, skeletten die bewegen, en Elven die betrouwbaar zijn.

Zo’n scenario is relatief kort, en “Eldritch” Ed trok daarna Cthulhu’s reisgids uit de kast in de vorm van “Eldritch Horror“. Hierin reizen de investigators de hele wereld over om een mysterie op te lossen, dat is verbonden met een Elder God. (Fantasy Flight Games)

Evert en ik hadden een opvolgingsconflict in Normandie van de 11e eeuw. Een van de Baronnen kwam in opstand tegen de koning, en beide kanten brachten een typisch mix aan Normandische tropen op tafel.

Ruiterij, zware infanterie, (kruis)boogschutters, lichte infanterie en skirmishers. Door de individuele schilden en uniformen een kleurrijk geheel aan beide kanten. Alle schilden zijn handgeschilderd!

We speelden War& Conquest. Op beide flanken werd de slag geopend met links een cavalerie engagement en rechts een slag tussen lichte troepen. Mijn cavalerie brak de grotere eenheden van Evert en drukte door de linker flank.

Op de rechterflank werd uiteindelijk een van Everts cavalerie eenheden gechargeerd door infanterie en van tafel gedreven.

De spanning steeg en we kregen geregeld leden langs die even bleven meekijken.

In het centrum had een standoff lang geduurd, maar toen de tegenstanders een middelvinger te veel gaven kwam ook daar de boel in beweging.

Omdat de cavalerie het goed deed, kon ik een eenheid cavalerie aftappen naar het centrum.

Dat beslisde uiteindelijk de slag. Evert trok zich terug naar zijn kasteel omdat hij zich herinnerde dat het thee water nog op stond. Zoals altijd een leuke pot met aan beide kanten een aantal tactische momenten en nagelbijtende dobbelsteenworpen. Bedankt Evert!

Uiteraard werd er ook Flames of War gespeeld. De spelers werden flink in het zonnetje gezet.

Inmiddels hadden de spelers van Lords of Waterdeep zich bij zich bij  Eldritch Horror gevoegd.

En kwamen er leden binnenlopen voor een bakkie en appeltaart. En sterke verhalen over verhuizingen.

De schildertafel werd daarmee ook bep-tafel.

Hans maakte Terra Cotta Warriors voor zijn nieuwe leger. Schildert snel!

En basede zijn ratjes voor zijn oude leger. Heel veel ratjes.

En Marcel sorteerde zijn confederate 15mm troepen uit, na wat schilderwerk aan zijn 7 years war.

  Tot volgende week!

Speldag 29 april: Owl Bear Puppy in Nood, Moonshiner in de Goot, Breeding pits Open en Bloot, Tanks Verkloot en Hans begint Dynastie

In een waterig voorjaarszonnetje, verbaasde ik me over de hoeveelheid kabels die uit het KvK kantoor in aanbouw kwamen. De trench was open gegraven en de bundel was zeker een halve meter dik. De op zaterdag werkende bouwer stond er sjekkie draaiend berustend naar te kijken. “Mogge”.

Voor de zaal werd ik welkom geheten door twee leden die hetzelfde stonden te doen. “Mogge”.

Binnen was de appeltaart al aangesneden en de koffie warm.

Petra trok weer volle bak met haar RPG campagne. Vandaag ging het gezelschap binnendringen in een tovenaarskasteel door een omweg via de Magische Dierentuin.

Met een keur van beesten, die Magisch van eten weren voorzien, een restaurantje en zelfs een Zoovenir winkel.

Al snel waren de helden bezig met diverse missies om inwoners te overtuigen hun te helpen naar de dienstingang van het kasteel.

Meneer de Cycloop was zijn monocle kwijt bijvoorbeeld.

En de familie ijsspin had een sociaal web probleem.

De zwammenkoning had het op een accoordje gegooid met binnengedrongen Orcs.

Dat konden de spelers niet oogluikend laten passeren.

Zeker niet toen er ook een Owl bear puppy in gevaar was en door Orcs werd belaagd. (Hij is gelukkig gered.)

Een behulpzaam Fire Elemental wees de weg, maar erop lopen was wat lastig. Afijn binnenkort weer een verhaal.

Vandaag speelde ik een paar potjes de Chicago Way.

In de stad is er overigens een pakhuis bij gekomen. (van Pat’s Lasercuttings). Ik ben nog bezig met de laatste flats om de huidige flats (die zijn wat te modern) te vervangen. Ik krijg zo een ouderwets treinbaangevoel bij de tafel.

Jos won z’n eerste potje overtuigend. Weliswaar verloor hij Pa, wat ongetwijfeld een opvolgingsdiscussie teweeg bracht binnen de Moonshine familie, maar hij slachtte vakkundig 6 Prohibition Agenten af.

Daarna probeerde hij te ontsnappen met de truck, maar daarmee werd hij in zijn remsporen gestopt door een tweede groep agents. De truck miste net het zwembad, maar de inzittenden hadden desondanks een behoorlijk natte broek. 1-1!

In de middag kwam Bernd voor het eerst spelen. Top-Tip: de markers van Dead Man’s Hand en The Chicago Way zijn identiek. Dus je kunt ze bij alle twee gebruiken!

Inspector Malone was de held van de dag en slaagde erin om in het eerste potje zelfstandig 3 vijanden uit te schakelen.

Elliot Ness schoot geen deuk in een pakje boter, maar onder zijn leiding waren de kaarten die ik trok voorbeeldig en ik kon een paar keer akelige situaties omdraaien door het spelen ervan. Tot grote frustratie van Bernd :)

Na 4 spelletjes was er nog tijd even te beppen over de nieuwe kickstarters.

Frostgrave begon vandaag boven de grond. na enkele partijen werd het de warbands, bij het invallen van de nacht, te koud en zochten ze naar een onderkomen.

Na een opwarmertje bovengronds, verplaatste het gezelschap zich naar de Breeding Pits.

Er komen ook steeds meer warbands die zelf ontworpen zijn bij. Iedereen heeft figuren in de bitbox liggen die kunnen worden gebruikt.

Robin, Jaap, Erwin en Peter gingen verder met hun WW1 campagne, nu in de breedte van de tafel. Zo langzamerhand duurt hun campagne net zo lang als WW1 zelf heeft geduurd.

Desgevraagd maakte Peter zich zorgen over zijn fotogeniekheid en besloot ter plaatse tot een fysieke fotoshop om zijn visuele impact te vergroten. Eerlijk is eerlijk: het was een vooruitgang.

Op tafel bestormden ditmaal de Duitsers de Geallieerde linies.

Een van de weinige gelegenheden waar zelfs eigen Duitse tanks werden ingezet. van de 6 tanks overleefde het er 1. Duidelijk nog geen Mercedes kwaliteit.

Hans en Marcel wisselde slechte moppen en goede verhalen uit, terwijl Hans zijn nieuwe projectje aan het schoonmaken was: 15mm Chinezen. Hij had ongeveer 2 kilo besteld bij elke fabrikant die hij kende. Beter mee verlegen dan om verlegen zal ik maar zeggen. Daar gaan we de komende maanden nog een en ander van zien.

Tot volgende week!

Fieldtrip Salute 2017 Deel 2: Over Scenery, Producten, Golden Oldies en Bloemen

Op met deel 2! We gaan naar het volgende thema:

Thema 4: Hoezo Woningnood?

Als je rondloopt op Salute dan weet je zeker dat in de toekomst de woningnood snel zal zijn opgelost. Een van de trends van dit jaar is de hoeveelheid beschikbare SciFi en Gothic gebouwen.

Deze bijvoorbeeld uit een range die ik nog niet heb gezien.

Ik gok op Sarissa, maar de boel was erg mooi geschilderd.

Zen gaat voor meer de prefab look. Waarom zouden in de toekomst de kleuren doen denken aan een kinderspeelplaats?

Hier duidelijk het thema. Antenocitis wellicht?

De minimalistische oplossing.

De bouwplaat doet het nog goed.

Een 10 voor creativiteit, maar soms blijven kratten eruit zien als kratten.

Spartan pakte uit met diverse fraaie tafels. Geen gebouw wellicht, maar een warmachine.

Ook Gothic ging prima. Veel standaard MDF gecombineerd met scratchbuilding.

Soms zelfs met creatief gebruik van Historische ruines.

En voor wie echt groot wil, was deze in de aanbieding. Hoe speel je daarin?

Thema 5: Klein en fijn

Ik houdt er wel van. Kleine tafels met heel veel details waarop echt is doorgewerkt. Zombies bijvoorbeeld.

Hij had het er maar druk mee, met die Zombies.

Of vechten in een gebouw zoals deze van Freebooter. Een pub brawl blijft leuk. Grootste probleem? Je handen in het gebouw kunnen krijgen.

Arqueworld paste op het bijzettafeltje.

En een pirateneiland hoeft niet groot te zijn.

Deze valt in twee thema’s. Hier is de oppervlakte van een Congo tafel klein.

Deze kon ik niet thuisbrengen, maar warband systemen komen als paddestoelen uit de grond.

Dan is deze tafel van onze zuiderburen verfrissend en leuk. A not so funny thing happened to me on my way to the forum.

Met spelleider in toga!

Wargames Illustrated had de oerversie van alle kleine spelen: een gladiatorgevecht. In dit geval met beroemdheden tegen elkaar. Een soort rapbattle maar dan anders.

Hier moest ik erg om lachen. De spelers lagen in nogal onmogelijke houdingen.

Ook voor Gothic maar een kleine oppervlakte. Zoals gezegd: opklapbare gebouwen. En van Helsing tegen Frankenstein!

Deze Praagse begraafplaats was een perfect toneel voor een weerwolf jacht.

Een beta versie van een net nieuw postapocalyptisch race en vecht spel. Met Eureka cars door Tim P.

In deze 54mm skirmish vochten Indianen en Settlers om de volgens mij enige kachel.

Fraaie figuren. Voor kleine skirmishes toch een leuke schaal.

Overigens doet sneeuw het altijd goed. Minder sneeuwtafels dan gebruikelijk, maar deze WO2 was er wel.

Wij hebben Hastings ooit eens op tafels van 8 bij 2 meter gedaan, maar dit kan natuurlijk ook!

En deze enthousiaste speler heeft de hele dag zijn spel uitgelegd aan bezoekers. Onvermoeibaar!

Thema 6: Product Placement

Vrij veel tafels worden neergezet door fabrikanten van spullenboel, regels of figuren. De Congo tafel spande de kroon en was half etalage.

Wolsung had dezelfde gebouwen als de afgelopen jaren.

Dit jaar uitgebreid met stoom mechs op de daken.

7TV heeft een hele serie kleine tafels om hun role playing/skirmish systeem te demonstreren. Met figuren van Crooked Dice. Het James Bond Booreiland is altijd van de partij.

De achterbuurten van Londen.

En deze was wel heel fraai. een stukje boven en onder Londen met een strijd van mensen tegen apen.

Met aan de ene kant een metro onder de straat.

En aan de andere kant een riool. Fraai!

Great Escape Games staat altijd met hun Dead Man’s Hand gebouwen ism 4Ground. Ook nu weer.

Dit jaar gebouwen voor GhostTowns en hun ondode cowboys.

Achtung Cthulhu demode hun skirmish set in de bekende machine hal.

Fraai gebouwd en geschilderd.

Freebooter was er natuurlijk, dit keer met een moeras. Tip top zoals altijd.

Thema 7: In de stands

Waarom ga je naar Salute? Afgezien van de spellen en de mensen en dat de lezers foto’s verwachten, kom je soms ook nieuwe dingen tegen op de stands. 4Ground pakte uit met de tweede verdieping voor de Mall.

Hiermee kun je in de Twin peaks Mall op twee verdiepingen spelen. Er komen nieuwe winkels (met inrichting).

En natuurlijk met balustrades, gangpaden en liften! Nou nog bedenken hoe je er mee speelt als je figuren op meerdere verdiepingen hebt staan.

Ook hun Malifaux Fantasy Range zag er leuk uit.

Evenals hun Japanse dorp stuff.

En het kan aan mij liggen, maar deze poort had ik nog niet gezien.

Op een of andere manier doet die Oost Europese stijl het ook goed bij fantasy.

Deze was niet nieuw. Maar ik vind hem zo mooi dat ik hem er toch bij zet.

4Ground haar idee hoe je met hun spullenboel een Frostgrave tafel maakt.

Oshiro zet elk jaar een Japanse tafel neer. Er veranderd weinig aan, maar hij blijft mooi.

Ook vlekkeloos gebouwd trouwens.

Oost Europa is in. Teutonen had FireForge al maar nu ook Russische infanterie.

En Scandinavische Infanterie. Vroeg me een beetje af wat het verschil zo zijn. Plastics alletwee.

Deze meneer haalde mij over zijn regelset Open Combat te kopen, door mij een kwartier lang uit te leggen hoe het werkte. Hij kan zo naar de Albert Cuyp.

En bij Moebius Entertainment hadden ze alleen een poster over iets waar ik mij vreselijk zorgen om maak.

Thema 8: Boardgames

Er waren natuurlijk ook boardgames. Niet heel veel, maar hier en daar werd gespeeld.

Of je blaast een boardgame op tot tafelgrootte en speelt het met bouwpakketten ipv counters (Battle of Britain).

En wat dacht je van het verbouwen van Formule D tot een bezemsteelrace uit Discworld?

Thema 9: Golden Oldies

Warhammer was er weer. Dit keer op Mars.

Althans dat deed deze kleursetting wel vermoeden.

En het stelen van Faberge eieren door een man in oud Russisch kostuum is een graag gezien spel bij de jeugd.

Indien er volwassenen spelen, schakelt hij moeiteloos om naar het omleggen van de Tsaar.

En het spel en tafel zijn goed voorzien van parafenalia.

Vrij veel Star Wars. Hier X-Wing met een grote vloot

Dat kan natuurlijk nog groter.

Ik hoop dat ze met hun armen bij de schepen kunnen komen.

Uiteraard was Batman er, inclusief Arkham Asylum en de bijbehorende baddies. het oude Asylum ligt in ruines.

Spartan had een fraaie speltafel voor elk van hun spellen.

Ook hier met een groot schip. Hawk had de grootste maar die hebben we vorig jaar al ruim laten zien.

Frostgrave ging de breeding pits in van Dwarfen Forge.

Nieuw hierbij is de uitbreiding voor gebouwen bovengronds. Ook modulair.

Thema 10: En dan dit:

De grabbeltrommel. Met foto’s die ik toch even moest laten zien.

De scenery die bijna groter was dan het slagveld.

Malifaux met vier stadswijken op een manier waar ik nog steeds niet aan kan wennen.

Een fraaie slag bij Inverlochy, met kasteel.

Leuk systeem trouwens.

De (bijna onvermijdelijke landing in Normandie.

Met landmarks uit de film The Longest Day.

Het Airfix Wargame dat je met karton in de doos kan aanvullen met je eigen plastic soldaatjes.

Zo ben ik ooit zelf begonnen. In 1:72 dan want 1:32 was te duur.

Een stad omdat het kan, niet omdat het moet.

  Een vignette van een boze Pachyderm.

Een hele fraaie tafel uit de Russische Burgeroorlog.

Ik weet nog steeds niet of ik de teddy fur mooi vind, maar de figuren waren prachtig.

En dan de reden om oudheid te gaan spelen: grote phalanxen, olifanten en tafels die makkelijk schuiven.

En als kleuren op de keukenhof, de pastels van de Macedonische piekenblokken.

Naja. Volgende jaar weer?
Waarschijnlijk wel, het is een beetje een traditie. Maar dan wel met overnachting. Om 0430 op en de hele dag lopen op beton trek ik niet meer. Was het druk? Het was of een grotere zaal, of aanzienlijk meer ruimte tussen de stands, of minder bezoekers. Je kon de hele dag zonder problemen overal bij. Gelukkig hadden ze wat meer stoelen om zomaar te zitten. De demo’s waren meer “gewoon”. Of we zijn verwend geraakt. Uiteraard de nodige kennissen ontmoet, alhoewel er weinig Nederlanders waren volgens mij.

Tot slot deze. Hier wordt ik blij van. The Drowning Earth speelt op de aarde die is overwoekerd door de natuur.

Kleine tafels voor ontmoetingen tussen skirmishers. Ruines en aquariumplanten

Vrolijke kleuren maar vechten om te overleven.

Ik ken de regels verder niet, maar iedereen kwam kijken bij de tafeltjes. Ze sprongen eruit als een bos bloemen.

Salute blijft Salute.

Bedankt voor het lezen!