Author Archives: pschulein

Speldag 12 januari: Cruel Seas, Terraforming Mars, Antilopen Bedreigt en leeuw in aanbouw.

Er werd al vroeg aan veel tafels gespeeld. De spellen liepen danig uiteen, alhoewel overleven toch een rode draad vormde in de aanwezige spelsystemen. En natuurlijk was de koffie klaar!

Evert en ik besloten eens Cruel Seas te testen, het nieuwe spel van Warlord Games over de gevechten tussen MTB en E-boats. Ik had de basisdoos gekocht en een extra regelboek. De scheepjes die daar bij zitten (1:300) zijn erg mooi maar ook relatief groot. Aangezien ik een groot fan ben van deze periode, had ik echter al twee vloten liggen in 1:600. En die gingen we vandaag gebruiken.

Het aardige is dat het spelmateriaal dat bij CS wordt geleverd moeiteloos ook bij 1:600 past. Deze drenkelingen bijvoorbeeld. Maar ook de eilanden, banken en rotsen.

De wakemarkers (die de snelheid van het schip aangeven) passen ook prima bij deze E-boat.

Om op de kleinere schaal te spelen, hebben we de snelheden van schepen en torpedo’s gehalveerd en de schietafstanden hetzelfde gehouden. Daarmee waren we ook af van de wel erg gecomprimeerde schietafstanden die Warlord had gebruikt. De afstanden lagen nu in dezelfde orde van grootte als de afstanden in de regelset die ik voorheen gebruikte (Action Stations).

Bij het spel worden kaartjes geleverd met scheepsinfo. Er zit ook een hele set aan counters bij om hierop te leggen. Top Tip: kaartje plastificeren en met wipe-drie markers erop schrijven. Geen Counters die per ongeluk schuiven en wel zo duidelijk. De counters worden gebruikt voor critical hit effecten maar die kun je ook aankruisen. Vergeet trouwens niet dat een critical hit kan worden gestopt met een skill test van de crew. Veterane crews zijn bikkels!

De torpedo markers doen het prima op deze schaal. Ik ga ze nog schilderen en zorgen dat ze qua kleur bij een bepaalde boot horen. Dit is trouwens een foto van scenario 2 waarin we proberen een merchantman en een dock te torpederen. Torpedo’s moeten het target halen, dan raken (ToHit roll) en dan geen dud zijn (Dud Roll). ook hier werken veterane crews een stuk beter. De meeste van je torpedo’s gaan onder schepen door of missen.

Zoals gezegd ik heb nogal een voorraadje 1:600. Deze Mulberry Caissons bijvoorbeeld.

Duitse U-boat, Vorpostenbote, late E-boat, vroege E-boat en garnalenkotter met bewapening. Bij de regels zit een hoofdstuk hoe je de punten van een boot bepaalt met voldoende keus aan opties in bewapening, uitrusting en crew kwaliteit. Dat laatste speelt een enorme rol in het spel.

En hier wat Engelse voorbeelden met AA schip, Corvette, Tug, Fairmile MGB en Vosper MTB.
Hoe speelt Cruel Seas en waarom?
Punt 1: Allereerst het spel speelt leuk, snel en er zitten nogal wat onduidelijkheden in de regeltekst die zijn verholpen met Errata. Kop dus niet het hele dure hardcover boek. De bijgeleverde spelmaterialen zijn prima, alhoewel het plastificeren van de scheepskaarten en het werken met een stift handiger is dan alle losse markers. De specificaties van de schepen staan in het regelboek. Dus zelf kaartjes maken kan. Het zou wel aardig zijn om kaartjes voor de meest normale schepen los te kunnen kopen.
Punt 2: De bijgeleverde boten (die ik dus hier niet heb laten zien) zijn erg mooi, maar ook erg groot. Dat brengt me op de vraag: waar is dit spel voor bedoeld? Volgens John Stallard (de auteur) op het blog van JW is het spel vooral bedoeld om de MTB’s en MGB’s tegen elkaar te laten knokken. In dat geval kun je met 1:300 op een normale tafel je hart op halen (maar dan wel zonder torpedo’s want die raken kleine boten niet). Dan heb je dus een gunboat gevecht.

Punt 3: Maar voor mij is het aanvallen van konvooien een belangrijk onderdeel van het spel.  Daarvoor is het ruimte hebben om te manoeuvreren wel belangrijk. Dat betekent of grotere tafels of kleinere schaal. Bijvoorbeeld: in het originele spel vaart een MTB 40 cm en doet een torpedo dat ook. Je vaart dus 40 cm, lanceert een torpedo die de volgende beurt ook 40 cm aflegt. Dat betekent dat een vrachtschip (10-20 cm per beurt) vaak 1 beurt van een torpedo af zit na lanceren, op een tafel van 120 breed. Het is een koud kunstje zo dichtbij te komen dat het bewegen van het doel er niet meer toe doet. Op een grotere tafel of een kleinere schaal is een torpedo 2-5 beurten onderweg en wordt het in positie komen en vuren plotseling een interessante exercitie. Als je 1:300 gaat spelen op een normale tafel ben je of gelimiteerd in de scenario’s of het afschieten van grote schepen wordt relatief makkelijk.
Punt 4: De regels zijn betrekkelijk abstract, maar in de huidige vorm zitten er wel een paar vrij domme dingen in. Er zijn al huisregels op het net te vinden (van David Manley bijvoorbeeld), maar wat is het minimum dat je volgens mij moet aanpassen zonder het spelsysteem te veranderen en waarom?
A) Grote schepen draaien als balletdansers. Limiteer Large/Huge ships tot 1 turn van 30′  per beurt.
B) Grote schepen die stilliggen mogen tot 90′ draaien. Volslagen onzin. Afschaffen voor Medium, Large, Huge ships.
C) Splashes van near misses maken het treffen van schepen makkelijker. Afschaffen, is een regel die past bij 30 cm geschut op een afstand van 15 km maar niet bij klein kaliber wapens.
D) Schieten met klein kaliber wapens op grote schepen. De romp van een groot schip schiet je niet lek met een pop-gun. Vergeet Critical Hits 1,3,4,6 op Large en Huge ships voor kalibers beneden 4 inch. Laat MG/HMG/20mm geen rompschade doen op Large en Huge ships.
E) Searchlights hebben geen nadelen. Aanpassen. Als je je searchlight gebruikt krijgen alle schepen die op je schieten een +1 niet alleen het schip dat je beschijnt.
F) Vergeet luchtaanvallen. Vrijwel alle acties van de schepen uit Cruel Seas vinden plaats bij nacht. overdag worden ze namelijk door vliegtuigen uit het water geblazen. Wil je toch vliegtuigen, voeg dan toe dat vliegtuigen geen bommen of torpedo’s gooien maar schieten met MG. Dat kan namelijk niet in de huidige regels. Behandel het als normaal MG vuur met meerdere lopen.
G) Kijk uit met grote schepen: Ik zie op het net mensen enthousiast slagschepen in 1:350 plakken. Niet aan beginnen! De grote kalibers op die schepen kunnen snel bewegende doelen als MTB’s niet eens raken. Het damage systeem is er ongeschikt voor (het schaalt niet) en de schepen kunnen niet fatsoenlijk bewegen. Wil je vloten tegen elkaar zetten van slagschepen pak dan een andere regelset als General Quarters oid.
Verdict: met een minimum aan aanpassingen en wat beperkingen in het scenario is het een hele leuke snel speelbare set. Nieuwe spelers pakken het makkelijk op en je hebt het regelboek amper nodig. Voor grotere acties blijf ik zelf 1:600 doen, maar ik heb inmiddels pacific 1:300 aangeschaft. Dat zijn weer hele ander scenario’s dan konvooien. Ik ben enthousiast (maar wel met de aangegeven wijzigingen).

Petra had Terraforming Mars voor het eerst bij zich.

Hierin moet Mars bewoonbaar gemaakt worden. Mooiste maatregel die ik hoorde langskomen? Een asteroide op Mars te pletter laten slaan om een zee te maken.

het spel is rijk voorzien van markers. Het geld zijn de metalen blokjes. Verdict: leuk, verrassend en interessant. Houden we erin!

En ons wekelijkse Saga duo was er natuurlijk.

Elke keer als ik Dark Age figuren geschilderd zie krijg ik de neiging weer te beginnen. Fraai!

Er werd ook druk gestudeerd op de nieuwe versie van Warhammer Role Play.

Daarna konden de lessen direct in de praktijk worden gebracht in de campagne van Erik.

Deze dame heeft een gemoed. Gerard kon dat wel waarderen.

Ze ging zo gemoedelijk te werk dat het monster van z’n stokje ging.

Waarna het dorp nog een antilope joeg om resources te verzamelen voor Kingdom Death Monster.

Hans en Marcel zaten te knutselen. Uiteraard was de tafel ook het klets brandpunt voor langslopende leden.

Marcel is druk bezig met het schilderen van zijn zelf gesculpte en gegoten ACW figuren.

Victor ging verder met zijn Guildball mascotte. Een Leeuw!

Zo te zien past dat prima bij de rest van z’n figuren.

Tot Volgende Week!

 

Speldag 5 januari: Appeltaart Galore, Honger in Joegoslavie, Bananen in overvloed en Camouflage

Een ieder een heel gelukkig en Speelrijk 2019 toegewenst! Een nieuwe traditie is geboren: de eerste foto van het jaar staat voor de quintessentie van Murphy’s Heroes: de Appeltaart. Goede ingredienten, altijd te delen en een warm tevreden gevoel als je naar huis gaat.

Na de feestdagen en de appeltaart zijn er mensen die den aan balansdagen of een maandje minder. Patrick en consorten wierpen zich op This War of Mine.

Het overleven in de puinhopen van Serajevo en het regelmatig doodgaan van de honger was een schril contrast met het goede leven. Ik heb ook begrepen dat het kauwen van sigaretten geen calorie oplevert.

Gerard heeft er in December een aparte klus bij. Hij komt altijd met een warme zak oliebollen aanzetten. Vandaag de laatste, want de kraam tegenover z’n huis wordt ook ingepakt. Hulde voor het initiatief! Het wordt in den brede zeer gewaardeerd!

Onno kwam op gang met een snel potje Warhammer. Het enige commentaar was dat de Ogres niet hadden gewonnen.

Petra speelde verder in haar Alchemy Crystal Quest campagne. Hierin moet een tovenaar worden bevrijd door studenten en hun side-kicks.

Inmiddels zijn alle miniaturen geschilderd. Dat maakt het bord toch een stuk leuker.

En als je denkt: is dat een banaan? Jawel, Bianca speelde Bananelf. Een Elf met een banaan op het hoofd die schillen kan schieten waar je over uitglijdt. Had ik al gezegd dat het een beetje Tongue-in-Cheek is?

Matthijs en Farid speelden door met For Reign and Ruin. Deze fantasy slagen zullen we nog veel zien.

Jos heeft zich ingekocht in Cruel Seas en zat de 10+ kilo aan boeken te lezen die ik over het onderwerp had meegenomen. Dick neemt elke gelegenheid te baat om uit te lopen in de schildercompetitie.

Ik oefende mijn Magic Missile terwijl ik doorkwaste voor Poldercon.

Rebels hebben vervelende Camo uniformen.

Overigens hebben we nieuwe TL-balken in de zaal, dankzij Delftstede. Zijn we erg blij mee.

Tot Volgende Week!

Speldag 29 december: 40K Murphy Style, Rollende Stenen en Karren, Een Nieuw Rollenspel en Trumps pruik.

Het was de vijfde zaterdag van de maand. En een traditie keerde terug: Het Kilogame WH40K. Spontaan ontstaan en met een week voorbereiding. Op vrijdag was een gigantische tafel opgebouwd. Erik had de boel georganiseerd en Maarten leverde (mede dankzij de verschillende Painting Challenges) enkele pallets met figuren. Overigens had iedereen zijn kast leeg getrokken. De tafel mocht er zijn!

In de stad vond een aanval met tanks en APC plaats richting open veld.

De infanterie verdedigde de rand van de sector, rug aan rug met de Guardsmen in de loopgraven.

Het doorbreken in de stad viel niet mee. Niet in het minst door de grote puinhopen die het naar voren komen van de rupsvoertuigen danig bemoeilijkten.

Zelfs de Baneblade kroop vooruit, maar die had tenminste het voordeel dat het huizen kon platleggen.

Aan de rand van de stad groef de infanterie zich in en maakte dankbaar gebruik van monumenten uit de vorige oorlog voor dekking.

Ondertussen brak op de rest van de tafel de strijd ook los.

De Imperial Guard had stellingen gebouwd volgens het boekje. Zware wapens achter de lijn en 2 bataljons voorin.

De aanstormende vijand maakte gebruik van honden als een soort fire and forget missile.

Een Psyker sprak de mannen nog moed in en toen was de eerste golf op de loopgraven.

De beestjes hadden honger, en hun begeleiders zin in vechten.

Ze braken bij wave 3 door de eerste loopgraaf maar werden gestopt door een tegenaanval.

Tijd voor een koffiepauze en broodjes.

Aan de andere kant van de tafel was een amfibische aanval aan de gang om de belegerde Guardsmen te helpen.

Alhoewel de landing goed verliep. was het oprukken in de jungle knap lastig.

Temeer daar de tafel in tween werd gesneden door een rivier, wat de bewegingsvrijheid van de tanks danig belemmerde.

De tegenstander had met zijn zware walkers een betere mobiliteit, alhoewel het wegzakken in de drassige bedding ook daar een punt was.

Uiteindelijk slaagde de spits van de aanval met APC de rand van de Jungle te bereiken.

He? Sneeuw? Neen, op de tafel ernaast stonden nog meer troepen opgesteld.

Heel veel troepen opgesteld.

Steeds meer troepen opgesteld. Dit waren de verliezen! Alle scenery op tafel staat gewoon in de zaal. Heb je zelf zin om eens wat groots te doen? Spreek wat lui aan en organiseer een kilogame!

Trouwens een friendly reminder over terrein. Deze tafel wordt gebruikt voor D&D op de 4e zaterdag van de maand. Geen enkele reden om op de andere zaterdagen er niet wat anders op te doen. Als je de tafel maar niet verandert. (Alle huizen kunnen ook open, en de herberg heeft zelfs meubels).

Na kerst is het tijd om de kado’s uit te proberen.

In dit spel beklim je een eiland om schatten te verzamelen, terwijl je rotsblokken (knikkers) naar beneden laat rollen om je tegenstander dwars te zitten. Gezien het gegrijns van de spelers is het leedvermaak gehalte voldoende hoog :)

Louis en Marcel begonnen aan het veroveren van Engeland met 1066. In dit kaartspel gaan de Britten en Normandiers op weg naar Hastings door middel van een serie kaarten die gebeurtenissen weergeven waarmee je legereenheden kunt opbouwen.

Dat kunnen heel veel verschillende dingen zijn. Van burgerbevolking tot vredesverdragen en van technologie tot helden.

Het artwork mag er in ieder geval zijn.

Role Playing Games zijn net paddenstoelen. Ze schieten zo uit de grond.

Behoudens Warhammer, D&D, Runequest, Runequest Old Skool, Cthulhu starte vandaag Finsterland. Een Steampunk RPG. Nog met meeples, want de figuren moeten nog worden geschilderd. Vechten is erg dodelijk. De nadruk ligt dus meer op andere interacties.

Aangezien iedereen zich nog moest inwerken, leek de tafel soms meer op een Bijbelstudiegroepje.

Marcel krijgt een spontane juich en jubelmotie voor het in elkaar zetten van de roltafels. Bedankt!

Ze werden onmiddellijk gekaapt door de FRAR spelers en die waren er erg enthousiast over. Zoals gezegd, we hebben er twee, laat het bestuur weten of ze voldoen en of er meer nodig zijn. En afspraak is dat ze aan het einde van de dag leeg worden opgeleverd.

Zoals gezegd ook vandaag een For Reign and Ruin slag. Met persfotograaf.

Farid had een makkie op de flank, omdat het merendeel van vijands ongerief zijn partner Hans van tafel veegde. De arme jongen was er confuus van.

In ieder geval gaat het adagium spelen doet schilderen doet spelen hier wel op. Ik zie steeds nieuwe eenheden verschijnen.

En er werden danige tactische en regel discussies uitgevochten naast het gevechtsveld.

Uiteraard werd er gebept en geknutseld.

Dick kwam met de meest optimale deelname aan de Winter Painting Challenge binnen. 20mm tanks van het Warchau Pact. Groot makkelijk en groen. Kortom puntenmagneten.

Helaas was zijn Russian Green op. Voor de vorm had hij ook wat Duitse tanks mee: egaal grijs!

Ik zat danig te puzzelen op de hangbruggen voor de Ewoks.

En zo maak je van een Trump kapsel van Teddy Bear Fur een rieten dak. Goed natmaken met een mengsel van 1:1 Witte Houtlijm en water. Dan langdurig kammen met een tandenborstel en laten drogen.

Na een paar uur afknippen en voila: rieten daken.

Tot Volgende week! En natuurlijk een veilig oudjaar toegewenst!

Speldag 22 december: Shadow Point in bedrijf, Ni in actie, Nemesis uit bedrijf, Cromwell uit actie en Ewoks gaan groter wonen.

Dit weekend begon op vrijdagmiddag met het opbouwen van de tafel voor Petra’s RPG. Gelukkig had ik al vakantie. Trouwe lezers zullen de verschillende scenery stukken hebben zien passeren in de wekelijkse knutselhoek. De meeste zijn van 4ground. De schepen zijn van onze Russische kartonnen bouwdozen leverancier. Ook die is terug te vinden in de archieven. Et voila: Shadow Point is open voor avontuur.

De platen zijn van een eerdere Malifaux participatie waarmee we naar diverse conventies zijn geweest (Soulstone Rush in Bayou City). De borden zijn gebouwd door Jos. het dorpje Shadow Point ligt tussen de Ironhills  en The Great Swamp. Het gekke is dat in de geschiedenis het ook aan een zandvlakte en een meer heeft gelegen. Op dit moment is de swamp zo groot dat de vaargeulen vrij grote schepen toelaten.

Rond twaalven was het volle bak in het dorp. De party duikelde meteen een aantal mysteries in.

De markt bijvoorbeeld waar na opening koopwaar werd aangeboden van erg exotische oorsprong.

De stapels met zwarte zakken met onbekende inhoud, die ook op een kunstmatig eiland stonden uitgestald.

De afwezigheid van veel dorpsbewoners en de onvermoeibare Sergeant van de wacht die het dorp beschermde tegen de invasie van de enorme kikkers uit het moeras.

Sommige inwoners waren wat onverwacht.

Deze Samurai vogel die rozen kweekt bijvoorbeeld.

Het draakje van Freddy kon de open ruimte wel waarderen en maakte van de gelegenheid gebruik om boven en onder water eens flink de vleugels te strekken.

Moreta keek wat zuinig na het slopen van de molen, maar gelukkig werd die bij elkaar gehouden met magneten.

Uiteraard liggen er kelders en riolen onder Shadow Point. Daar stopte de party ondoden en een grote machine, waarvan niemand weet wat het deed (of nu niet meer doet.). Het vervolg volgende maand. Confused? You won’t be after next months installment of “It came from the Swamp!”.

Jos, Dick en Mirjam startten met het eerste potje Dux in de morgen.

Dit zijn de jonge Knights of Ni. (Ze hadden toen al een shrubbery kennelijk).

Het centrum van de macht lag even verderop. Zo te zien had de tafel kleiner gekund :)

Patrick en JW sloopten een dorpje in Kingdom Death Monster. En begonnen een nieuwe campagne.

En Saga 2.0 werd vervolgt van de vorige week. Legers van Saga en Dux zijn voor een groot deel compatibel.

Voor een fotograaf zijn figuren met schilden op de rug erg prettig. Het maakt het fotograferen wat makkelijker.

Derk had een kickstarter uitgepakt. Een Scifi thema: Nemesis.

Een spel waarbij ook nerds Cool Kids zijn. Kijk maar naar deze scientist. Al snel werd de actie een stuk dynamischer.

Of zou dat door Farid komen? Tussen alle discussies en overleggen door begreep ik dat er Aliens los zijn aan boord van een schip.

Die Aliens zagen er wel uit of ze er zin in hadden vandaag.

En mama mocht natuurlijk niet ontbreken.

In het spel kun je niet alleen individueel op akelige manieren doodgaan, maar ook collectief kun je het schip nog opblazen of te pletter laten vliegen op een planeet. Het werd vuurwerk.

Frits zocht en kreeg een rustmomentje in een hectische week. Sterkte!

In de middag ging Dick en Jos  in de Dux reprise met Jur.

De strijd was meer verspreid dan in de morgen.

Dit waren de belangrijkste bases op tafel. Geeft een hele andere invulling van Fast Food.

Natuurlijk werd er flink geknutseld en gebept. Richard besloot dat schilderen met aanspraak leuker was dan thuis en liet speedpainting van 15mm Engelse tanks zien.

Zijn Cromwell tanks waren fris geschilderd toen de bruine inkt op tafel kwam.

Toch altijd weer even slikken als de drab erop gaat.

Ik bouwde verder aan Endor voor Poldercon.

De boomforten zijn slecht ontworpen voor 28mm mini’s. Als je ze bouwt volgens tekening passen de bases niet op de walkways naast de forten. Daarom maakte ik eerst een onderlaag van foam.

Dat foam fungeert meteen als klem op de boom in te zetten. De trumpiaanse kapsels worden nog keurig verkamt tot net gras, met een tandenborstel en een mengsel van PVA lijm en water.

En ons laatste lid moet nodig worden aangekleed. De boom is gedoneerd door Robin. Dat aankleden lukte niet meer voor Kerst. Volgend jaar beter!

Prettige Kerst en Gelukkig Nieuwjaar. Tot volgende week!. (En woensdag 26 december zijn we dicht.)

Speldag 15 december: Spaanse Mijn en Dijn, Vissticks, Rickenbacker comes Home, Milieuactie en de AV

Wat later dan gebruikelijk, wegens echte leven en werk en zo, het verslag van 15 december. Of liever gezegd vanaf 14 december want de maandelijkse 6mm Modern Spearhead  vrijdag avond was er weer.

We hadden allemaal afgesproken er vroeger te zijn en zouden om 1830 beginnen. Na 2 uur file uit Zeist kwam ik om 19.30 binnen. Sorry lui! We waren al snel bezig met een rerun van de Russische aanval op een Spaanse enclave in Noord Afrika. Zowel Tom als Richard hadden hun troepen en plannen aangepast.

Dat betekende voor de Spaanse linkerflank enig ongerief, temeer daar Tom zijn Heli’s had verwisselt voor extra artillerie. Richard kon dat wel waarderen, totdat Tom mijnenvelden begon te verschieten. Sneaky bastard!

Uiteindelijk trok de infanterie aan het kortste einde en braken de Russen door de flank naar het midden, maar wel met 30% verliezen. En de Spaanse tanks hadden ze nog niet gezien! Helaas was het te laat om de aanval op het centrum te doen. Volgende keer ga ik proberen de middag vrij te nemen en de tafel al op te bouwen. Voor de kerst heb ik in ieder geval extra BMP’s gekocht.

Na een korte nacht was het zaterdag volle bak. De Oude Garde had zich in woestijncamouflage gehesen voor een Old Skool WRG oudheid slag.

Sommige figuren op tafel zullen net zo oud zijn als ik. Zoals in de oudheid gebruikelijk begon de boel keurig op een lijn.

Zelfs de Pachyderms stonden in het gelid.

Later in de middag werd de tafel een verzameling losse gevechten. Gelukkig was er ruimte om te manoeuvreren.

Petra had een tafel vol belangstellenden voor Dead Men Tell No Tales.

In de basisdoos enter je als piraat een in de fik staand piratenschip van een Undead concullega. Terwijl je slag levert met skeletten en schatten zoekt blaast het schip stukje bij beetje rondom je de lucht in. Het staat namelijk in de fik. Bernd probeerde de Kraken 6 keer tevergeefs te verslaan. Het is een gave.

De status van je crew kun je bijhouden en natuurlijk kun je upgrades kopen.

Met de uitbreiding “The Kraken” wordt het pas echt uitdagend. Om en onder het schip bevindt zich namelijk zo’n beest dat door tentakels overal in het schip kan opduiken.

De uitbreiding levert het monster en figuren voor de Pirates. Een dungeoncrawl in een desintegrerende Dungeon die in de fik staat, elk moment kan exploderen, terwijl je al vechtend tegen ondoden wordt opgegeten door een zeemonster.

What’s not to like?

Saga is een spel wat zich leent voor een potje in de ochtend en in de middag boodschappen doen. Of Vice-Versa natuurlijk.

De partijen van vandaag waren Vikingen tegen Anglo Saxen.

Ze zagen het beiden wat donker in.

De Guildball campagne die op woensdag avond loopt heeft ook een spill over naar zaterdag. Wil je mee doen: schrijf je in!

Marcel en Gerard zaten niet te wachten op Godot maar op Frits. En die kwam wel.

Uiteraard geheel in traditionele stijl.

For Reign and Ruin heeft langzamerhand cult status bereikt voor fantasy slagen.

De legers blijven maar groeien. Ook naar diverse rassen en wezens.

En spelen doet schilderen: de week voor een slag ruiken de meeste huizen van de deelnemers naar lijm en verf.

De 1e wereldoorlog campagne duurt nu officieel langer dan de 1e Wereldoorlog.

In ieder geval neemt technologie een hoge vlucht. Dit keer letterlijk. Na de nieuwe artillerie van de vorige keer werd er nu met vliegtuigen gebombardeerd. Door FlLt Rickenbacker heb ik me laten vertellen.

Voor de gemiddelde Boche, Grunt, Tommy of Poillu bleef de oorlog hetzelfde.

Dick liep even binnen op weg naar een concert. En dan te bedenken dat hij ook had kunnen meezingen op de Algemene Vergadering!

Victor liet zien dat de scenery voor Infinity langzaam geschilderd wordt. Een fraai frietkot! (En geen decal: uit de hand geschilderd door de meester zelf.)

Ik was druk bezig voor Poldercon.

Deze week het planten van bomen voor Endor. Met bijbehorende Ewok dorpen.

We sloten af met een Algemene Vergadering. De bestuursleden Gerard en Michel en secretaris Bernd werden herkozen. Het budget voor volgend jaar goedgekeurd (de contributie blijft gelijk). Onno kondigde aan dat er een campagne komt tussen teams met elk spel dat je wilt spelen, we hebben besloten te kijken of we de kilogames kunnen reviven (spellen van 10-20 mensen) en er wordt een poging gedaan weer clubkleding te laten maken voor leden die of nieuw zijn, of dieper zijn gebouwd, of heel vaak hun shirts wassen. Door het doorwrochte verslag van de secretaris over afgelopen jaar (een soort oudejaars conference) duurde de vergadering maar liefst 42 minuten.

Tot Volgende Week!

Speldag 8 december: Rob speelt met een A-bom, Wink speelt met een Beer, Onno speelt met Pet, Farid speelt met koffie en The Dude Abides

Op een natte druilerige en later herfstige zaterdag arriveerden we met een lichte tas. Vandaag een afspraak voor Fallout The Boardgame met de New California extension. Vandaar dat ik ook wat weinig foto’s heb van de andere spelen. Het spel was nogal intensief!

Fallout the Boardgame speelt in het Fallout video game universum, waar 200 jaar na de atoomoorlog er vaults opengaan en mensen de Wasteland komen binnenlopen. Daar hebben zich inmiddels de nodige mutaties voorgedaan en zwerven bendes rond die proberen te leven van de overblijfselen van de vroegere beschaving. In de basisdoos zitten delen van Fallout 3 en 4 (Washington en Boston) en in de uitbreiding komt daar Fallout 2 (California) bij. Je character begint met enige unieke eigenschappen en probeert zich te ontwikkelen door het doen van side quests en het doen ontvouwen van de main storyline. In de main storyline hebben twee grote fracties het met elkaar aan de stok. De acties van de spelers beinvloeden de storyline en kunnen een partij laten winnen. Tegelijk proberen de spelers voor zichzelf te winnen.
De storyline en de side missions worden gevormd door kaarten die werken als de vroegere avonturenboeken van Jackson: kies je actie 1 ga dan naar kaart x, kies je actie 2 dan naar kaart Y.

De beide dames zaten al klaar. Bianca nam de nieuwe Caravaneer, met een eigen Brahmin winkel mee en Petra ging als de nieuwe Shootist met een extra goede revolver.

Bij de uitbreiding zitten nieuwe loot cards, 5 nieuwe figuren en nieuwe map tiles die de scenario’s van de basisdoos 2 keer zo groot maken. Bovendien zijn er twee nieuwe scenario’s bijgeleverd waarvan er een met CoOp play, waarbij alle survivors samenwerken. De kaart begint op een paar locaties na dicht. Je moet dus alle tiles ontdekken.

Ik speelde de Brotherhood of Steel soldaat en Rob K. beproefde z’n geluk als Robot (Mr Handy) die immuun was voor zowel drugs als straling.

In het spel raakten we verzeild in een strijd tussen BoS en Unity. Ondertussen zochten we loot, voedden een bende weeskinderen op tot gang, ontdekten nog niet geopende Vaults en werden beter. Petra won de verkiezingen door geen stemmen te krijgen, Bianca verdronk in een ondergelopen Vault en kwam weer terug en Mr Handy Rob sloeg iedereen op het hoofd met een baseball bat. Ondertussen had ik me een robot companion aangemeten en liep rond met een hunting rifle op zoek naar een military base.

De kaart werd zoetjesaan verder ontdekt, waarbij veel nieuwe tegels ook inwoners bleken te bevatten.

De showdown met de Big Baddy vond plaats in de Cathedral. Er waren verschillende tactieken mogelijk. Na enig beraad deed ieder voor zich wat hij of zij leuk vond. Rob probeerde ons op te blazen met een oude atoombom en dat mislukte. Ik versloeg de troepen van de baddy en Bianca overtuigde de Master om de strijd op te geven. In de tussentijd had Petra slinks agenda’s verzameld en won met 1 punt verschil.

Helaas hebben we de kat nog steeds niet gevonden. Dogmeat wel, dat moet elke speler van Fallout deugt doen. Op 23 februari gaan Maarten en ik opnieuw spelen. Er zijn nog twee plekken open: wie doet er mee?

Verdict: erg leuk en het maakt de basisdoos nog veel leuker om te spelen, omdat zowel de nieuwe figuren als de uitbreidingen op kaart en loot een hoop toevoegen. De nieuwe scenario’s zijn zonder meer geslaagd.

Maarten en Wink hadden doorgekwast aan hun Bushido figuren en kwamen in gevecht in de Sake bar bij het water.

Afgezien van de brede keuze aan figuren doet een Japanse tafel het goed met wat exotische aankleding. Voor degene die graspollen zoekt: bij de Xenos voor 1 euro per 100. Wel even van het matje plukken.

Ook bij Bushido een kaartje bij elk figuur.

Dat vermindert het opzoekwerk in het regelboek.

Onno en Victor begonnen met een kalm potje Infinity.

Het werd al snel full contact wargaming.

De Kingdom Death Monster Campagne zet zich voort. Ik heb maar even goed opgelet.

Vandaag was dit de tegenstander. lijkt me enigszins imponerend als je een beestenvel draagt.

Het moment van het spel is wanneer alle spelers ophouden met lezen en kaartjes sorteren en in een keer de tafel uitbarst van activiteit.

Frits had duidelijk lunch, honger en voorpret. Tradities zijn mooi, vooral als ze goed aflopen.

Matthijs (met stem en vrouwelijke hulptroepen) had weer een volle Runequest bak. Let op de eclectische verzameling portables en tablets.

Jur en Farid hadden krijgsraad met Hans voor het begin van de For Reign and Ruin slag.

Uiteindelijk concentreerde zich de hele slag op een tegel. Tijd voor koffie!

Marcel zat lekker door te schilderen, nadat hij Gerards oliebollen had uitgedeeld. En hij overzag de zaal en zag dat het goed was. Alleen de kamerjas ontbrak.

Tot volgende week!

Speldag 1 december: Het Imperium leert bij, Lava wormen uitgestorven, De Duitsers winnen, De Fransen ook en Productielijn E-Web ingericht

Het was op 1 december duidelijk de dag van de grote spellen. Al vroeg concentreerden zich groepen leden rond de tafels. Buiten koud en winderig, binnen warm en appeltaart bij de koffie. Men had er duidelijk zin in.

Imperial Rob blijft proberen het leven van de Rebels zo zuur mogelijk te maken met Imperial Assault.

Deze keer ging het al stukken beter na de nodige goede raad en gezoek op internet. Nog net niet maar het Imperium zal eens zegevieren.

Michel kwam met zijn truck en laadde zijn pallets Shadow of Brimstone af. Hij had de nieuwste uitbreidingsets maar thuis gelaten.

Kees overzag het jagen op de grote worm. Als een echte voorzitter gaf hij alle party leden de kans om vooraan te staan.

De spullenboel wordt ook steeds exotischer. Hier het nieuwste in de mode van lavalampen en dergelijke: een lavaamulet dat ontploft in een lavameer. Niet laten vallen dus. De party won en verdeelde de goodies. Gelukkig was er een stadje in de buurt en Ed kon eindelijk zijn 9 mutaties laten weghalen. Nu Michel nog.

Evert, hans en Lex speelde een potje Duitse burgeroorlog. Een Duitse eenheid beschermde de incognito Adolf H. tegen aanvallen van een andere Duitse eenheid.

De voertuigen vielen qua zwaarte mee. geen grote tanks. Dat was wel een beetje een Bummer voor Lex.

Die had namelijk zijn nieuwe speeltje mee.

Veel infanterie aan beide kanten, waarbij de veelheid van camouflage uniformen opviel.

De 88mm was een beetje overkill, maar deed het wel leuk op tafel (Bolt Action 2).

Uiteindelijk werd het een shoot-out op korte afstand en wonnen de Duitsers.

Patrick kwam met de eerste helft van de buizen voor het opslaan van de game matten. Er komen ook nog labels op, zodat de matten na gebruik terug kunnen in hun buis. Graag netjes houden lui!

Hij nam meteen twee nieuwe figuren in ontvangst voor Kingdom death Monster. Er zat een thema in, maar ik kon er even niet opkomen. Een beetje afgeleid.

Frits fritsde stiekem binnen met z’n Frits. Helaas zag ik hem uit de ooghoek bewegen.

In ieder geval een goede keus zo te zien. Voor de nieuwere leden: Bakkerij Michel en Slager Leo vlak naast de kerk zijn hofleveranciers van zoete en hartige broodjes.

Jos en Dick speelde Sharpe Practice 2. Een dame moest worden gered van een lot erger dan de dood.

Voor dit scenario waren er een doos burgers opengetrokken. Fraaie figuren!

En deze doen het goed op elk slagveld!

Terwijl de beide legers hun geschut in stelling brachten, ontrolde het scenario zich.

De Oostenrijkers stuurde hun infanterie naar voren om de ceremonie niet te laten onderbreken door Franse party crashers.

Bij de kerk stonden de hoofdpersonen voor de Shotgun Wedding al klaar.

Onder bescherming van de Oostenrijkse troepen werd de bruid bijna getrouwd.

Gelukkig bracht een Franse charge een moment van verwarring en kon de bruid in spe met haar Franse redders mee vluchten via de boomgaard.

Tot een brede grijns van Dick, de Franse Kolonel, die natuurlijk zelf een oogje op haar had.

Marcel was druk aan het schilderen aan een eenheid Zuidelijken.

Uiteraard zelf gesculpt en gegoten!

Ik ging verder met het gronden van de Star Wars Legion figuren voor Poldercon. Gronden en basen mag voor 21 december en daarna gaan ze mee in de Winter Schildercompetitie.

Infanterie en heavy weapons deze keer.

Tot Volgende Week!

Oproep: Ivo Memorial Wargame Weekeinde

Normaal gesproken doen we dit niet, maar voor alle leden met goede herinneringen aan Emst en Ivo:

Op 21 februari 2013 is Ivo van der Kleij plotseling overleden.
Ivo was onlosmakelijk verbonden met onze hobby; het wargamen.

Jarenlang organiseerde hij met de SHA het wargame weekend in Emst. Waar hij met zijn eeuwige grijns en een groot glas Grimbergen zat te genieten van creatieve strategieën en ideeën om het de tegenstander (en soms medestanders) zo moeilijk mogelijk te maken.

Zonder Ivo zouden wij geen EWW kennen. Het was door zijn toedoen (jarenlang zeuren) dat wij uiteindelijk hebben doorgezet.

Op 4 maart 2019 zou Ivo 50 jaar geworden zijn. Wat zou nou een betere manier zijn om hem te herdenken, dan een met een wargame weekend, met een massale opkomst.

Daarom organiseren de SHA en de TEPG samen het Ivo Memorial Wargame Weekend in het weekend van 8, 9 en 10 maart 2019 in Gilwell Ada’s Hoeve, Zwolseweg 17, 7731 BC in Ommen. De kosten zullen 100,- bedragen voor het hele weekend exclusief de consumpties.

Dus stof je medailles af, graaf je dobbelstenen op en doe met ons mee om het glas te heffen op onze vriend en wargame legende. Aanmelden graag via onze website www.easterlings.nl

namens de OEWW (Organisatie Easterling Wargame Weekend);

Rien Verbeek (cm.verbeek@hetnet.nl)