Author Archives: pschulein

Speldag 22 juli: Panda’s op stage, Honden ontploft, Ossen gekidnapt, Paarden over de Catapult en Kaas

Ondanks de vakanties (of wellicht dankzij) was het een volle bak. Het weer zat ook mee, niet te warm en een aangename temperatuur in de zaal. Ondanks de zomer gingen koffie en appeltaart er goed in.

Niet in het minst omdat de D&D crew van Petra inmiddels naar 9 is gegroeid. We zullen weldra moeten overstappen naar een collegezaal en projectie.

De koude omgeving met vreemde kristallen herbergde bewoners van diverse pluimage waarvan een niet gering gedeelte kortaangebonden en bewapend met pijl en boog bleek te zijn.

Gelukkig kon de party uit de lokale bevolking wat hulptroepen betrekken zoals deze reuzen.

In het gnomendorpje bleek de ontvangst heel wat vriendelijker. Of ze deden alsof na een snelle calculatie over lengte, gewicht en aantal.

Als je je ondertussen afvraagt waarom er zoveel meer figuren op tafel staan dan de 8 spelers dan volgt hier de oplossing. Dit snapshot was de arrivee (via kristal) van een van de neefjes van Gerard’s Panda Grasshopper.

Ze kwamen op stage in hun schoolvakantie. Al snel werden dat er 4, waarmee Ome Grasshopper zijn handen meer dan vol had. Naast deze menagerie lopen er inmiddels een kever, een draakje, twee ezels, en drie honden mee.

En zien we in dit snapshot nou een beertje achter dwerg Sigurd aanlopen? Confused? You will be after the next episode of D&D.

Lowie wilde Stalingrad spelen met Bolt Action Russen. Ik zei ja maar kwam erachter dat heel veel van mijn Duitse spullen vanaf 1943 inzetbaar waren. Ik schilderde van de week dus nog snel een Anti Tank kanon, een tank, twee halftracks, een Forward Artillery Observer en een Flamethrower. En kwam erachter dat twee verschillende potjes mat lak weigerden mat te worden. Dus vandaar dat en en ander glimt.

Lowie had een plan. Om te beginnen had hij geen voertuigen mee genomen (daar stond ik dan met m’n anti tank). De tweede reden daarvoor kwam pas later in het spel naar voren. Daarnaast had hij als Rus geinvesteerd in goede officieren. Dat was opmerkelijk, meestal investeren ze in artillerie.

De slag om de kerk was begonnen. Mijn troepen verzamelden zich aan de rand van de wijk.

En in het centrum doken ze achter de dekking van hekjes maar gingen wel naar voren.

De haltracks en de tank waren gelukkig ook uitgerust met HE munitie, en konden bij ontstentenis van vijandelijke voertuigen zich uitleven op de infanterie.

Peter H. kwam even buurten en bleef tot 1600 uur plakken om het einde mee te maken.

Tot enige frustratie van Lowie bleven mijn voertuigen betrekkelijk achterin. Zijn enige lange afstand anti tank wapen (een AT kanon) schoot het bij voortduring uit op lange afstand, maar wist de tank niet uit te schakelen.

Mijn infanterie rukte op in het centrum, terwijl op mijn linkerflank en vuurgevecht ontstond tussen oprukkende Russische anti-tank troepen en mijn Vertically Challenged Bearded Germans.

Lowie zette door maar toen Jos hem met enkele geheimzinnige handbewegingen de geestelijke support van een onbekende organisatie aanbood ging hij snel voor de bijl.

Na het afleggen van de eed ging hij met nieuwe energie er tegenaan.

Aan de Duitse kant was de infanterie inmiddels bij de kerk aangeland, en de man van de wedstrijd was ongetwijfeld de vlammenwerper operator, die eigenhandig twee Russische groepen uitschakelde voor hij zelf werd getroffen.

Toen werd de tweede reden van Lowie’s gebrek aan rupsbanden duidelijk. Hij lanceerde z’n honden! Deze beestjes waren (ongetwijfeld geholpen door Jos z’n geheimzinnig getover) ongezien naderbij geslopen en kropen onder mijn halftrack met en springlading op hun rug. Lowie gooide zijn dobbelstenen goed. Als je pech hebt kruipen de honden namelijk onder je eigen voertuigen (gelukkig had hij die niet). Alhoewel mijn halftrack verloren ging inclusief de passagiers, mocht het niet meer baten. Ik veegde het centrum schoon.

Jos ging even bijkomen van de teleurstellende inzet van zijn geestelijke ondersteuning door het Russische HQ. (Of misschien vond hij het zielig voor de honden?)

Een tafel verder woedde de Tweede Wereldoorlog in 15 mm Flames of War.

Best een hoop spullenboel op de tafel: een target rich environment!

Dick en Jos gingen verder met hun nieuwe Viking-Anglo campagne.

De vikingen stapten uit het charter longship, liepen het bord op, namen de Ossenwagens met goederen in beslag en vertrokken.

Deze walk over leek te makkelijk te gaan. In drie beurten was alles bekeken.

Dat klopte wel een beetje, ondanks het feit dat de plunder in de zakken van Jos verdween, kregen beide partijen uiteindelijk zware schade, en brak Dick net iets eerder dan onze Viking baas.

Farid en Matthijs hadden een afspraak voor een vervolggevecht met Hans z’n For Reign and Ruin regels. De eenzame toren op tafel werd onbedoeld de spil van het spel. Terwijl Farid verklaarde hem te willen bezetten, besloot Matthijs dat hij er geen belangstelling voor had en hem ging platgooien met z’n katapulten.

Dus trok Farid op met zijn infanterie richting het gebouw. Heigh Ho, Heigh Ho to the Tower we go…

En bracht Matthijs zijn katapulten in stelling.

Vervolgens moesten beide kemphanen regelmatig buurten met Hans, want vechten in bebouwd gebied hadden ze nog geen van beiden gedaan.

Uiteindelijk bracht de zware cavalerie van Farid hem de overwinning, ze overreden de warmachines van Matthijs die daarmee mislukte pogingen deed de toren drastisch te verlagen.

Aan de Eerste Wereldoorlog tafel was het stiller dan anders. De joviale Duitse commandant werd geconfronteerd met een nederlaag van ongekende omvang. In deze opstelling leek het er trouwens meer op dat het 3 tegen 1 was in plaats van 2 tegen een. Het vechten tegen zijn eigen spiegelbeeld viel niet mee. Is dit een tijdelijke inzinking, of is het einde nu begonnen?

Infinity speelde verder in de steeds completere stad. De uithangborden zijn inmiddels opgehangen.

Lowie, Gerard en ik hadden een genoeglijke derde helft. En bespraken onder meer de nieuwe regelsets van Osprey.

Hans knutselde door aan zijn Chinese leger en Frits had een snelle lunch met wokkels, terwijl Jos de maat van iets visualiseerde.

En soms moet je dingen gewoon doen. Ik kwam tegen Nederlandse wijn van De Linie en Twentse Bunkerkaas, gerijpt in de munitiebunkers van Daarle. Dat moet een goede wargamemaaltijd zijn. (Was inderdaad zeer smakelijk met een helaas Frans stokbroodje.)

Volgende week gaan we onder meer een grote Pike & Shotte slag spelen in 10mm. Tot volgende week!

Speldag 15 juli: Kookles met Kees, Dracula’s sociale netwerk, Pieken op een begraafplaats, Michel geeft licht en Skinks

De Phoenixstraat voor onze zaal is inmiddels aardig dicht gegooid. Niet alleen is de treintunnel in bedrijf en het viaduct gesloopt, maar ook de aanleg van gracht, tramlijn en groen gaat voorspoedig (naja niet meer dan een jaar of 4 vertraging).

De groenvoorziening binnen ging ook voorspoedig. Cees en Hans hadden een idyllisch pacific jungle resort gebouwd, voor voorbijvarende avontuurlijke toeristen (Legends of the High Seas).

De plaatselijke middenstand rukte uit en stelde zich met de juiste gereedschappen dienstbaar op bij het ontvangen van Hans zijn georganiseerde reis.

Kosten nog moeite gespaard in aankleding, architectuur, beeldentuin, ontvangst met bloemenslingers, marinade en kruidenbuiltje.

Dat laatste, in combinatie met de kookpot, waar al een toerist in was verdwenen, maakte dat Hans acuut omboekte van Cruise in de Caribean, naar Jacht op Groot Wild. Een forse veldslag ontstond.

Het inlevingsvermogen van onze leden in situaties op tafel is soms onverwacht groot. Toen mijn ogen van de kookpot naar dit tafreel gingen, was ik trots op de betrokkenheid van het betreffende lid. Nadere informatie deed bovenkomen dat heel hard fietsen naar de zaal in juli, een schoon shirt noodzakelijk maakt. Maar hij had wel eerste keus bij de zitplaatsen, met z’n vroege komst.

Lex werkte gestaag verder aan een nieuwe regelset voor Black Powder.

De boardgame club had zich verzameld voor een rondje Dracula. Kennen jullie Scotland Yard nog, met Mr X die zich verplaatst door Londen?

Dracula doet dat door Europa, en beschikt bovendien over een waar arsenaal van minions, weer effecten en valse clues.

Peter R. speelde succevol Dracula (Fantasy Flight). Deze reprise van Peter R als Dracula (met universele instemming van alle spelers) bevestigt eens te meer dat als je een Wrede Onbetrouwbare Evil Figuur (WOEF) zoekt, Peter beschikt over een fantastisch inlevingsvermogen. Een WOEF in hart en nieren! Huib en Gerard peinsden tot de frons in het voorhoofd bleef over WOEF z’n verblijfplaats.

Natuurlijk is Van Helsing van de partij. Boekenwijsheid en vechten, wat wil je nog meer.

Mevrouw Harker wordt in het spel afgebeeld als het zwakke geslacht, ze heeft permanent een wond van Dracula, zal wel een hartskwetsuur zijn. Maar ze heeft wel weer een pistool.

WOEF trok alles uit de kast en de regels.

Uiteindelijk kwam het tot een ontmoeting met Dracula in Edinburgh. Al beter dan de vorige keer, want toen hadden ze hem uberhaupt niet gevonden. In de laatste beurt moest Dracula nog 2 punten pakken en had zelf nog maar 2 wonden te gaan. WOEF zette door en won! Huib delfte het onderspit.

De tafel die ik vrijdag avond had gebouwd voor de slag van vandaag stelde een rustiek dorpje voor wat al eeuwen naast een Viking grafheuvel is gevestigd. Aangezien de grafheuvel in directe lijn ligt tussen dorp en kroeg, kan dat ook een verklaring zijn voor de spookverhalen. We gaan deze set-up (met nog veel meer huisjes) ook gebruiken voor Zombicide Black Plague op 12 augustus.

Evert en ik raakte als twee parliament onderknuppels slaags om een spookverhaal. Ik had Early Parliament en Evert een New Model Army. We vochten met Pike&Shotte van Warlord Games.

Evert rukte over een breed front op, ik liet mijn Commanded Shot omlopen door een wijkje om hem in de flank te beschieten. Evert besloot een Regiment te gebruiken om ze succesvol weg te jagen, maar dat betekende een regiment minder in het centrum.

Op mijn linkerflank, wonnen Evert z’n Cavaleristen de eerste ronde, maar ik was in staat om de schade snel weg te werken en met de hulp van extra Musketiers uiteindelijk de cavalerieslag te winnen. Helaas zo laat dat ze niet meer konden bijdragen in het centrum.

In mijn centrum trok Evert inmiddels met z’n Infanterie naar voren.

Ze werden opgevangen door een Schots regiment en het Paarse Londens Regiment.

Afijn, dat was de bedoeling. In een serie van 6 blunder rolls in 3 beurten, slaagde het Londense Regiment er niet in om over het hekje te komen en ging zelfs terug tot aan de tafelrand. Daar prikte ik mijn buik twee keer in het piekenblok. De punten staan er nog in.

Doordat de Schotten zich op de vijand wierpen en ik twee kanonnen meer had wist ik Evert zolang te vertragen dat mijn paarse eikels toch het hekje konden nemen.

De slag trok aardig wat bekijks. Eerlijk is eerlijk Pike en Shot blijft een enorm leuke kleurrijke periode.

Evert drukte door naar de heuvel met twee eenheden.

Aan de voet van de heuvel aan mijn kant, ontstond een letterlijke Push of the Pikes.

Twee van mijn eenheden sandwichde er een van Evert en wisten te winnen in een furball van uiteindelijk 6 eenheden in melee. Uiteindelijk moest Evert de heuvel weer ontruimen, want mijn cavalerie was beschikbaar voor een flankaanval. We sloten om 1700 uur af met een leuke pot! Evert bedankt! Over twee weken reprise in 10mm!

Inmiddels hadden de Dracula spelers een potje Hoogspanning het kaartspel ingezet.  Het gekke is dat je helemaal kunt investeren in groene energie (zoals Cees hier op links), maar dat ik iedereen zijn groene energie zie omruilen voor dure gas/kool/nucleaire centrales voor de laatste ronde, waar je het spel wint met ordinair geld verdienen in die ronde. Eigenlijk misschien wel een spel dat verrassend dicht ligt bij onze energiediscussie. Michel kocht nog net de grootste nucleaire central en wist nipt met een punt te winnen.

Onze eigen Tour de Delft rijder was (met schoon shirt) druk bezig met schilderen.

Warhammer Skinks! In vrolijke Jungle kleuren.

Tot volgende week!

Spelavond 14 juli: Agrariers in Ljouwert, Dwerg in het Duister, Donkere Kolenwolken en Grijze Duitsers.

Op vrijdag avond 14 juli had Petra weer een RPG sessie met de Runequest van Peter R.  Ik sjokte er achter aan met schilderwerk. Top-tip: parkeren op vrijdag avond in de parkeergarage dicht bij de zaal betekent om uiterlijk 1800 uur aanwezig zijn. Na 1830 is de garage vol met uitgaanspubliek auto’s.

Michel begon met Rob met De Friesche Velden, een boardgame over boeren op ..naja dat moge duidelijk zijn (999 games). Verdict: best ingewikkeld om te leren.

Peter R. begon de volgende aflevering van zijn RPG, waarin hij op relevante momenten (de hele avond) het dreigingsniveau van de scenes onderstreept met passende muziek uit een soort software adventure boom box. Dat maat het volgen van de rode draad makkelijk als je niet kijkt maar schildert.

Vanavond ging het over spinnen (veel zijn er dood), goblins (minder zijn er dood), een elf die persistent weigert zwemmen te leren (nog steeds niet helemaal dood), een roodharige dwerg die groter is dan de elf (die z’n uiterste best doet niet dood te gaan) en een Argoninan (die ontspannen niet dood ging). Oh en ze waren in de Underdark (dark = donker, underdark = duister). Wordt vervolgd!

Rob en Michel gingen door met Hoogspanning, het kaartspel. Hierin koop je verschillende centrales, handelt in brandstof en wint het spel op geld verdienen. Dat kan bijna alleen maar met grote kolencentrales en kernenergie lijkt wel.

Ik schilderde tussendoor wat Duitse voertuigen. Volgende week moet ik tegen Lowie Bolt Action spelen. Hij wil tijdperiode Stalingrad (1942). Ik kwam erachter dat al mijn tanks er nog niet waren, dat mijn AT er nog niet was, dat assault rifles er nog niet zijn en dat ik de grootste moeite heb 1500 punten neer te zetten. Gelukkig heb ik vakantie en kan even snel wat early-war stuff maken. (en het telt mee met de schilderwedstrijd!)

Toen mijn kleuren op waren (was zwart vergeten), kon ik mooi de tafel voor morgen klaar zetten: ECW tegen Evert.

  Om 2230 sloten we de zaal. Tot morgen!

Speldag 8 juli: Een Beroemdheid in Congo, Body language en Wargaming, Orcses in Space en Zombies op de Catwalk.

De zomer was goed uitgebroken toen ik me na de 12e nacht van 4 uur slaap naar de club begaf. Hardnekkig virusje, maar in de zon lopen was wel even lekker. Op de club was iedereen druk aan het graaien in de dozen boeken en figuren die door Marcel waren afgeleverd. Standaard procedure: je pakt wat je wilt en vraagt mij wat het kost. Prijs is afhankelijk van m’n humeur :)

Willen Bernd en Maarten zich trouwens melden? Ik heb nog wat voor jullie staan.

Pat liet zich door Lowie de details van Congo uitleggen. Hierin trekken warbands de Afrikaanse binnenlanden in.

Een soort Dr Livingstone I presume? Pat had in ieder geval een fraaie warband meegenomen. Herkennen jullie de beroemdheid?

Lowie houdt van order en netheid en uniformen. Zijn Askari’s zaten strak in het pak.

Even later kwam Gerard ook opdraven met zijn Sikhs. Dit zijn de slachtoffers trouwens.

Een en ander leidde tot een genoeglijke middag met z’n drieen. Ik begrijp dat Pat inmiddels is overtuigd.

Cees schoof aan bij de hardcore I Aint Been Shot Mum club.

Een Engelse aanval op een Duitse linie.

Body language is best instructief. Van de relaxte foto van twee foto’s geleden steeg de spanning toen het aantal te werpen dobbelstenen toenam.

En op het moment supreme, dook Cees weg, zette Michel zich schrap en concentreerde Jan zich zo op de dobbels dat hij er van fronste. Dick is verstandig genoeg zich te verschuilen voor de foto.

Lex speelde met z’n eigen wargame regels Tweede Wereldoorlog. Specialiteit: veel D6, heel veel D6.

En een onvermijdelijke eclectische mix van het liefst zo groot mogelijke tanks.

Ook hier hadden de spelers duidelijk Rapport. Niet duidelijk of het ging over een cunning plan of dat Hans en Peter hun kans schoon zagen voor appeltaart.

Farid leidde de volgende aflevering van zijn RPG Runequest Old Skool campagne.

De rivaliteit tussen Matthijs en Farid druppelt hier en daar wat door. Niet geholpen door het feit dat Matthijs tijdens het Role-Playen zijn nieuwe orcses zat te bekijken voor de volgende slagen For Reign and Ruin. Ze zijn trouwens wel cute die orcses.

Hans had dienst en ging door met het schoonmaken van de figuren voor zijn Chinese Terra Cotta leger in 15mm. Dat betekent dat hij bestaande Chinese figuren zo verminkt dat ze eruit zien als beschadigd terra cotta in plaats van echte chinezen. Daarna gaat het schilderen overigens wel snel. Zou dat zn geheime plan zijn voor de Schildercompetitie?

Ik ging verder met m’n Schotten en dommelde zo nu en dan wat in.

Niet helemaal geholpen door de aantallen. Vandaag 55 keer huidskleur, 55 rokjes en 55 keer drybrush afgekregen uiteindelijk.

Petra schilderde ook en had een Zombie Cat Walk georganiseerd. Ze had last van Painters SplurgePainters Block kent iedereen: dan lukt het schilderen niet.

Bij Painters Splurge kun je niet kiezen en neem je alle projecten tegelijk mee. In dit geval dus Zombies voor Zombicide, Figuren voor de D&D campagne, twee warbands, monsters voor Frostgrave en beestjes.

Het werd in ieder geval een productieve dag. Tot Volgende Week!

Speldag 1 juli: Zombicide the Murphy Way, Korean Lightning en Scottish Brownies

Regen of niet, ook lokaal deden we mee aan het thema van de dag: Zombies! Terwijl een substantiele groep leden vertrok naar Nijmegen om deel te nemen aan de Zombie Apocalypse Megagame (dat gelijktijdig wordt gerund in diverse landen), besloten de thuisblijvers aan te sluiten met een nieuw experiment.

Zombicide the Tabletop Game!

Op de tafel van The Chicago Way werden met behulp van tegel kruisjes de zones van het Zombicide board afgebakend.

En natuurlijk werd er gespeeld met het onlangs aangeschafte geschilderde exemplaar van Zombicide.

Met Petra in Zombicide T-shirt en onze Voorzitter in een Big Bang T-shirt, bestond er geen twijfel over het thema van de survivors. Kenners hebben de Big Bang Theory hoofdpersonen ongetwijfeld herkend.

En laten we wel wezen het stond allemaal best aardig.

Ook Emma’s Diner serveerde Brain Burgers vandaag! 

Alle gebouwen waren betreedbaar. En deuren waren deuren. Bij sommige gebouwen werd een interne trap afgesproken.

De Spawnpoints werkten zoals in het spel.

Net als de rest van de spelregels. Zoals Noise markers en goodies.

En de vertaling van scenario’s van Zombicide boards naar een tafel is buitengewoon simpel.

Nu lijkt een Zombie horde pas echt een horde, als ze door de straat op je aflopen.

Zelfs de auto’s konden gewoon worden gebruikt. (In het spel kun je politieauto’s doorzoeken op wapens en met auto’s zombies omver rijden).

Het volume steeg met de lol, zeker toen Huib de verwachte abominatie aankondigde.

Dit was de reden om JW zijn geschilderde spel te kopen.

Het spelen in 3D is volgens alle aanwezigen een stuk leuker dan op een board. het enige wat we moeten neerleggen zijn putdeksels. Die staan namelijk niet op de wegen. Stuivers werken ook :)

We hebben nu gespeeld op de helft van de tafel. Dat kan dus nog groter! The Verdict: het maakt Zombicide ontzettend veel leuker!

Nadat het Zombicide scenario om plm 15.30 was afgesloten met een nipte overwinning, was er nog tijd over voor een spelletje Hoogspanning in Korea.

Uiteindelijk moesten er kerncentrales aan te pas komen, en Michel ging gloeiend van de overwinning naar huis.

Inmiddels staan er aardig wat SciFi gebouwen voor Infinity in aanbouw. Leuk spul van Zen.

De schildertafel werd al snel de huiskamer voor de niet zombie gangers. Peter H. gaf een cursus katten houden en fokken.

Gerard kwam wat nieuwe stuff laten zien.

Ik zat in een hoekje te rochelen. Hopelijk geen longontsteking, maar 4 nachten minder dan 5 uur slaap betekende dat ik een paar keer m’n kwast liet vallen. Verder met Dick en Hans reclames, energiemaatschappijen en lego besproken tussen het knikkebollen door.

Aangezien ik had ingetekend op de Zomer Schilderwedstrijd, had ik m’n Schotten om te basen en te grounden. Gebased met Vallejo mudpaste.

En gegrond met Humbrol 29 (dat is British Uniform). Nu kan er voor de rest Vallejo op. Het schilderhoekje stonk als mijn jeugdjaren naar Humbrol. Aan het einde van de dag waren de speculaasjes met melkchocolade af.

Tot volgende week!

Speldag 24 juni: Escape uit Fort Gruwelsteen, Heggenbrand in opmars, Intel heeft het mis, Brandstichting op klaarlichte dag en Sander neemt voorsprong.

Met een sprintje (nou ja sukkeldrafje) tussen twee buien wist ik de zaal droog te bereiken, alhoewel ik even werd afgeleid door de pas geopende entertainment locatie pal voor onze zaal.

Een koene ondernemer heeft de Bagijnetoren van de oude stadswal omgebouwd tot Escaperoom! Ik hoop dat ze een middeleeuws thema hebben.

Het was iets minder druk vandaag, want Veteranendag en einde Ramadan. Of beiden. Of gewoon geen zin. Gelukkig kwamen er in de middag nog een hoop onuitgeslapen Murphen binnenzetten. Misschien toch gewoon de kroeg op vrijdagavond.

Petra had zichzelf volgeplempt met pijnstillers, koortsverlagers, keeldrankjes en honingthee en besloot de D&D sessie doorgang te laten vinden. Haar stemmetjes (ze doet stemmetjes) waren wat minder volumineus en whiskey getoont.  De party sloopte een Fort wat tot dat moment bezet bleek door Gnolls en Vampieren. Ze gebruikten zelf de term “onderzoeken”.

En iets in een kooi. Wat de vraag opwerpt wie nou aan de goede zijde van de tralies zat.

Gelukkig was er een troonkamer met Vampieren en een fireball. Het hulp dienstmeisje overleefde deze felle conversatie niet.

De Gnolls vochten tegen iedereen. Ze zijn equal-opportunity-mayhem en discrimineren niemand. Voor de kenners: dit was een extra gig tussendoor, ze vallen normaal herbergen aan.

De Orcse met de pollepel was nogal argwanend. En de gnoom in de kar ook.

Met alle plattegronden in gebruik heeft de omvang van een scenario nu het maximum bereikt, anders moeten we meer tafels toevoegen.

Matthijs en Farid probeerden het nog eens met For Reign and Ruin. het is een gave om zoveel unieke momenten te genereren met onenigheid over de regels. De regels worden geplaytest op een manier waar hans alleen maar van had kunnen dromen.

Het duurde even voor ik een beeld had bij een charge tussen firedemons en Dark Elf paarden, maar het is Fantasy tenslotte.

Jan runde een I Ain’t Been Shot Mum slag.

15mm WW2 passen prima in een A4 documentenblik. viel me mee, ik heb er 6mm in zitten.

De Engelsen trokken op naar het rustieke dorpje, en werden geconfronteerd met een missertje van INTEL.

Er hadden hier geen Duitse Pantservoertuigen mogen zijn!

Marcel en ik vochten verder in de Blobby Civil War met Sharp Practice 2 regels. Dezelfde troepen als 2 weken geleden.

De kanonnen stonden dankbaar opgesteld en zouden uiteindelijk de artillerie van de Zuidelijken uitschakelen.

Patrick verleende hand en spandiensten bij het cunning plan. Druk op het centrum , links mijn cavalerie vermorzelen en dan met een brede beweging doorzetten.

De strijd begon! Mijn Skirmishers wonnen de loopwedstrijd naar het huis.

Door het vele geschiet ontstonden voor de Zuidelijke eenheden rookwolken kruitdamp, die bleven hangen. Dat betekende een -1 op alle geschiet door de rook, voor beide kanten!

Dick kwam even buurten tussen de verhuizingen door. Hij was getuigen van het leegraken van Marcel zijn dobbelstenen. Er kwamen vrijwel alleen 1-3 uit elke worp. Paarse clubdobbels zijn niet te vertrouwen.

Mijn Skirmishers zaten comfortabel in een huis. Dat vervolgens door een Random Event in de brand werd gestoken. Ik verdenk Random Event Zeegers.

Gelukkig voor mijn Skirmishers in het brandende huis had het Noordelijke leger een eerste hulp kampje in de buurt.

Dit is dan de nieuwe eenheid Confederate skirmishers zonder rotsen. Gesculpt, gegoten en geschilderd in twee weken. Waanzinnig!

Guildball lijkt een blijvertje zolang Sander steeds nieuwe mensen corrumpeert. Dit keer was Victor het slachtoffer.

Je kunt je wel prima uitleven op de teams. Het speelveld was volgens mij een Kickstarter exclusive. Volgens de leden die het spelen is het leuker dan Bloodbowl.

Farid zat met Frits zijn Dwergenleger uit te zoeken in eenheden om ze te laten schilderen.

Hij bleek ook grote hoeveelheden vliegende tijgers te hebben (niet de vliegtuigen, de beestjes.).

En terwijl iedereen aan het spelen was, nam Sander stiekum een lead in de Summer Painting Challenge. Kom op lui je kunt je nog opgeven en meedoen!

Tot volgende week!

 

Speldag 17 juni: Rob wordt Kapitalist, Evert heeft natte voeten, Lowie aan de drank, Robin vlagt, Peter R rammelt en Autos.

Met de belofte van een hete zaterdag middag in de achterzak, begaven we ons rond 10.00 uur naar de zaal. De meeste spelers waren er al. In de zomer zijn we bijna altijd vanaf 0900 open.

Aangezien ik er vrijdagavond ook was geweest omdat Petra meedoet in een RPG campagne van Peter R. had ik even de ervaring te zijn blijven slapen.

Maar gelukkig waren er koffie en croissantjes om me daar overheen te helpen. Aan Huib’s Tafel brak het bordspel geweld los. Er werd begonnen met Fabrieksmanager. Het kwam op me over als een cursus logistiek voor gevorderden.

Het regelboek is tamelijk uitgebreid en de leercurve stijl. Dit spel moet je een aantal keren spelen om het te doorgronden. Vandaar Petra haar ondoorgrondelijke blik.

De spelers bouwen fabrieken en maken keuzes over arbeiders, machines, energie etc.

Het kan ook anders. Links op de foto de magnaat van de dag. De heer Rob K. verpletterde zijn concurrentie en becommentarieerde:”Ik weet ook niet hoe ik het doe, het is een gave.”

Huib nam revanche bij het tweede spel. Rails & Sails is een Ticket to Ride derivaat, waarin je behalve treinen en stations, ook boten en havens bouwt. Uiteindelijk wist Michel verrassend te winnen.

Aangezien het warm werd hadden Evert en ik afgesproken op een koele watertafel.

Het lonkend perspectief was een kroeg aan de haven in een rustiek dorpje aan de Franse kust. 1:600 dat wel. Met Action Stations regels. Schepen zijn van Skytrex.

In de dagen na de invasie in Normandie, sleepten de geallieerden onderdelen van de Mulberry Harbour naar Frankrijk.

Mijn konvooi bevatte 4 van die caissons en een leeg schip om te laten zinken als golfbreker onder begeleiding van 4 Motor Gun Boats.

Snelheid van het convooi was 10 knopen, dat was 5 cm per beurt. Ik moest het dus niet hebben van mijn snelle beweging. Evert z’n boten gingen 21 cm per beurt (42 knopen).

Uiteindelijk wist Evert een van de caissons zwaar te beschadigen en verspeelde hij  z’n 4 S-Boats.  Ik had nog 1 van m’n vier MGB’s over. Weet je dat een MGB opblaast tot een wolk stof als je z’n dieptebomrek ongelukkig raakt? Was een leuk scenario met enkele nagelbijtende momenten. Beide kanten probeerde ook nog elkaar te rammen met wisselend succes.

De infinity crew was ook present. Zoals je kunt zien vorderen de nieuwe gebouwen gestaag!

We hebben ook nieuwe matten, dat wordt wel een mooie combinatie.

Het voordeel van een zaal is dat je er tafels kunt laten staan. Ik zou beslist geen puf hebben gehad om al deze scenery elke week mee te slepen. Maar nu maakten Patrick en Lowie gepast misbruik van de gelegenheid.

Het eerste scenario The Chicago Way vond plaats in de buitenwijken waar de politie in Murphy’s Garage een grote hoeveelheid drank in beslag nam en afvoerde naar het plaatselijke politiebureau.

The Moonshiners besloten de booze terug te gaan halen, temeer daar Oma was gevangen genomen en door de politie zou worden weggebracht naar het hoofdbureau downtown. In het tweede scenario crashte ze de voordeur van het bureau en vonden de vaten drank, die een dienstdoende sergeant van dienst al had ge-earmarked voor het politiefeest.

Maar waar was Oma?

Het arrestatieteam was nep op tijd achterom gereden en had oma in een wagen.

Terwijl de gang dichterbij stormde, nam de chauffeur een besluit dat hem geen hartelijke toekomst in het korps opleverde: hij reed een van z’n eigen agenten omver en wist met Oma het bord te verlaten.

Ed had vandaag een instructiedag voor Fire&Sword. Een aantal leden schoof aan. Helaas kon ik niet.

Er verschijnen langzamerhand aardig wat 15mm legertjes op de club voor deze periode.

Je kunt je dan ook aardig uitleven op kleuren en uitrusting. Het aantal deelnemende partijen is nogal verschillend van aard, optreden en uniformen. Niks geen camouflage!

Onze voorzitter had enige leercurve met de regels.

Het blijft wel trekken die legertjes. Ed: wat is het minst gespeelde legertje wat er is?

Na het afronden van hun vorige Dux Britanniarum campagne, waarin Jos carriere maakte als warlord in Engeland  en Dick in het stof van de geschiedenis verdween, besloten beide aarts-opponenten een nieuwe ronde te beginnen in een iets ander tijdperk.

Jos z’n Vikingen gingen shoppen! Deze georganiseerde reizen werden voor lage prijs aangeboden, maar deelnemers moesten wel roeien en de verplichte groepsactiviteiten bijwonen.

De organisatie zal wel doorgaan met het Happy Viking programma, want het luide geroep van tevreden klanten en meegenomen beestjes en vrouwen doet vermoeden dat de toeristenindustrie een grote toekomst tegemoet gaat.

Onze vereniging kijkt altijd naar creatieve ideeen. In dit geval het voorstel van Matthijs en Farid om een introductie ballade voor For Reign and Ruin te gaan schrijven, met 2 ukelele’s en een lier. Hans G. lijkt nog niet helemaal overtuigd.

Guildball kun je spelen met miniaturen, maar het kan ook met full color cut-outs. Ben je wel sneller op het bord!

En toen de temperatuur warmer werd steeg de consumptie van waterijs, cola en leesvoer. We hebben een ruime voorraad aan bladen beschikbaar.

Na het muzikaal intermezzo namen de beide aartsvijanden elkaar de maat. De Westernmuziek in de hoofdstraat speelde door mijn hoofd.

De spanning knetterde, maar dat konden ook Matthijs zijn fire demons zijn.

Voor z’n Orcs was het typisch een maandag morgen dag. Weer een dag vechten maar als tegenstanders niks wat eetbaar was.

Uit betrouwbare Orc bron heb ik vernomen dat zombie vlees niet smaakt, het kluiven op eeuwenoude botten geen zin heeft, en dat geesten niet vullen. Een soort suikerspin zeg maar: je bijt erin en ze zijn weg.

Alhoewel de slag begon met Matthijs links en Peter R. rechts, werd het gebodene zowel groter als dynamischer.

Toen zowel Matthijs als Peter rechts stonden en de tafel onzichtbaar was onder de toeschouwers, besloot ik toch maar te gaan kijken.

Farid vermaakte zich kostelijk, alhoewel hij wel steeds vies naar zombies kijkt.

Het front was 90 graden gedraaid en verandert van een ordentelijke opstelling in een furball.

Het verslag van Matthijs verwacht ik in de comments.
Natuurlijk werd er geknutseld. Gerard werkte aan 3 warbands tegelijk voor SciFi, Fantasy en Steampunk. Marcel sculpte verder aan uitbreidingen voor zijn Blobbies ACW. Volgende week weer revanche!

Toen de temperatuur steeg veranderde de tafel in een bephoek. Behalve voor Hans G. die al knutselend verder neuriede over de ballade voor For Reign and Ruin.

De Schotten die ik gisteravond had opgeplakt voor de schilderwedstrijd van Sander waren droog genoeg om in te pakken.

Doe jullie mee? Opgeven kan nog deze week!

En dankzij Ed hebben we een doos vol auto’s varierend van 1920’s tot de 1950’s. Voor elk lid dat vervoer nodig heeft bij zijn warbands!

Tot volgende week!

Speldag 10 juni: Blobby’s War, Guildball’s Hooligans, Emma’s opent, Zombies aangekomen

Aan de bezetting van de zaal zou je zeggen dat de zomervakantie was begonnen met een binnenlandse bestemming. Bijna alle tafels waren bezet.

Gedurende de dag ontstonden er diverse hoogtepunten aan de tafels met publiek, maar daarover later meer.

En terwijl de het ene lid de tafel nog opbouwde waren de anderen al in vol gevecht.

Peter H. en makkers zijn bezig met een aantal gevechten Bolt Action Early War. In Polen/Rusland.

Alhoewel nog niet alle figuren early war zijn geschilderd. Of waren er al camouflage smocks in 1940?

Pat’s Russen hadden het of koud, of vreselijk warm, de combinatie van sneeuw, lange jassen en een mooi voorjaarszonnetje kon beide kanten op.

Zijn geheime wapen zijn z’n motorfietsen. Die club is zo snel dat bij twee keer knipperen ze al achter je langs zijn gereden.

Dat betekent dan wel dat je infanterie er achteraan moet sjokken. Aanhangwagentje?

Deze jongens zijn uit 1947. Want ook Konflikt 47 wordt gespeeld. Fabrieksnieuw zo te zien en uitgerust met de nieuwste ray weapons.

We hadden nog even een conversatie over de architect die tussen 45 en 47 een gebouw bouwde met veel schedels :)

Onze WW1 club (dit keer zonder Erwin) besloot het druilerige landschap wat normaal gesproken hun habitat is te verlaten en een lentedag in het groen te kiezen om vol met kraters te gooien.

Dat gaf een hele andere uitstraling. Het Duitse groen leek plotseling vrolijk.

En de Franse vergeet-me-nietjes sprongen in de wei.

Ondanks de explosies, mijnenvelden, machinegeweren en vliegtuigen, was de stemming aan tafel opgewekt en zonnig.

Ondertussen zijn de Fransen druk bezig extra troepen te schilderen.

WW2 28mm WW1 20mm en natuurlijk WW2 15 millimeter. Dick had zijn I Ain’t Been Shot Mum regelset ingepakt voor de verhuizing in een van de 150 dozen, maar gelukkig had hij nog een PDF op z’n tablet.

Figuren was makkelijk, want die hebben we op de club staan, voor gebruik door leden.

Voor Marcel was het een bijzondere dag. Hij ging voor het eerst Sharp Practice 2 spelen. Maar in het bijzonder met zijn eigen gesculpte, gegoten en geschilderde Blobby legers. Die verschenen voor het eerst op tafel!

Marcel speelde de Zuidelijken. Die hadden in tegenstelling tot de meeste veldslagen vandaag meer infanterie dan de Noordelijken en minder cavalerie.

De rebels hadden er vertrouwen in en begonnen hun opmars.

Aan de overkant stonden de Noordelijken in hun blauwe uniforme opgesteld. Voor het spel gooiden we voor moraal en in een freak-accident begonnen we alle twee op Moraal 12. De troepen hadden er alle vertrouwen in!

Na wat schermutselingen rond een boerderijtje hadden Marcel z’n troepen me danig in de klem.

Mijn cavalerie brak weliswaar door op de flank, maar verloor daarbij de helft van de mannen en de officier. Daarna waren ze niet meer inzetbaar.

Na een kleine gevechtspauze gingen we verder met nieuwe koffie.

Mijn Skirmishers hadden de strijd om de boerderij verloren. Marcel zijn troepen hadden het huis al bezet. Ik besloot achter langs te lopen om Marcel zijn centrum te beschieten.

Aan de andere kant trokken de Zuidelijken op in een flank-aanval, beschoten door skirmishers uit het bos.

Uiteindelijk brak mijn centrum en had ik alleen nog artillerie en skirmishers over.

Inmiddels was het moraal echter gezakt van 12-12 naar 4-4, omdat Marcel ook verliezen had op gelopen. De helden van de slag waren deze Zuidelijken onder leiding van Longstreet. Zij slachtten mijn centrum af, maar wisten net niet op tijd de resten van mijn leger van tafel te jagen.

Met een dubbeltje op z’n kant wonnen de Zuidelijken met 0-3 moraal. het scheelde een haar.

En voor iedereen die zich afvraagt wat Blobbies zijn: hier nog een foto van de Noordelijken voor de slag :)

Ook andere SP spelers in de dop kwamen kijken en sloten aan bij de discussie. In ieder geval ging mijn stapel Quick Reference Sheets voor SP erg hard.

Na de slag werd er flink nagebabbeld over tactiek en het verschil tussen Fire & Fury en Sharp Practice regels. Een onwelkom bericht voor het verontrust kijkende echtpaar dat in dit huisje woont: over 2 weken rematch! Trouwens over huisjes gesproken: hoe zou een Blobby huis eruit zien?

Bedankt voor de leuke dag Marcel! En het verzorgen van de fantastische  legers. Zoals Hans G. zei: ze zijn zo cute dat het wargamen bijna lief wordt. :)

Terwijl de Blobbies ruzie hadden, probeerde Farid in zijn rollenspelcampagne een stare down met Matthijs.

De Pet-Matthijs combinatie won met knock-out. Z’n verhaal staat in de comments. Dank Matthijs!

Guildball is een Bloodbowl familie/derivaat/concurrent afhankelijk van wie je het vraagt.

Fraaie figuren en een spannende partij met een hoog replay gehalte.

En natuurlijk met onze eigen Guildball Club Hooligans en Cheer Leaders.

Hans G beschouwde de wereld. En zichzelf. Z’n conclusie was dat hij het met beiden moest doen.

Petra cheer leaderde voor Guildball en schilderde verder aan figuren voor haar campagne D&D, die binnenkort weer verder gaat. Zonder Hans B deze keer, want die gaat naar Portugal om met zijn beer te spelen.

Zoals gebruikelijk een eclectische verzameling miniaturen.

Chicago heeft een eetgelegenheid: Emma’s Diner! Ook goed voor orcs trouwens.

En de gemiddelde survivor van een Zombie-Apocalypse kan hier natuurlijk ook een brain-burger halen.

Hiermee is de stadswijk bijna af. Nu nog wat brandweerpompen, brievenbussen en straatlampen.

Op de club staat sinds kort ook een Zombicide basisdoos met volledig geschilderde figuren. Die is van Petra, maar in bruikleen aan de club. ook goed voor iedereen die extra zombies nodig heeft voor andere spellen. Graag met enige voorzichtigheid behandelen.

Voor Infinity hebben we speltegels met generieke SciFi binnen. In bruikleen van mij.

En Victor was al begonnen met de bouw van de nieuwe scenery voor de club. Leuk spul!

En vergeet je niet in te schrijven voor de schilder kwantiteits wedstrijd van Sander!

Tot Volgende week!