Speldag 14 juli: Beschaving Koel en Donker, Artefacten Warm met Ijs, Amerika blijft Cool en Robots Bakkeleien in de Zon

De zaal was door de indeling geen ramen/ geen bovenlicht, wel ramen / geen bovenlicht en wel ramen/ wel bovenlicht verdeeld in drie zones die behalve verschil in lichtopbrengst ook verschil in temperatuur kregen.

Patrick had zijn vakantie net afgerond en kwam, weer eens met baard, nieuwe spelers corrumperen met zijn Kingdom Death Monster.

Aangezien het spel speelt in de donkere tijden, was het niet meer dan logisch om de donkere (en de koele) tafel te pakken.

En je leert elke keer wat bij. In een keer je insanity level bereiken, betekent dat je daarna niet bang meer bent. Dat is een diepe.

Onze secretaris bracht Fortune and Glory mee. In dit spel (het heeft wel een beetje weg van Eldritch Horror vind ik) bewegen de avonturiers zich over de planeet op zoek naar artefacten.

Cthulhu is hierbij vervangen door de Nazi’s die n jaren 30 stijl (denk aan Indiana Jones en Rocketeer) de aarde afschuimen op zoek naar artefacten die het Derde Rijk kunnen helpen. Zelfs met een Zeppelin!

Uiteraard vindt iedereen dat een slecht idee. Hiermee is een langdurig conflict geboren. Het spel duurde van 1200 tot 1700 uur en toen waren de spelers ongeveer op de helft van de victory points. Is wel een lange zit dus.

Alle spelmaterialen zitten vol met cliché’s uit de pulp verhalen en films. Eigenlijk moeten de figuurtjes wel geschilderd worden. Bernd?

Petra speelde natuurlijk een vrouw. Een Bereisde Roelien aan de kaart te zien (of is het Roelster?).

Afijn landen genoeg om in te verdwalen, en een hoop personages en artefacten.

Die artefacten zijn best smerig gedaan. Je vind ze namelijk in delen en moet ze combineren voor je de punten krijgt. Een soort advertentiespel: The Heart / of Medusa / met Aanhangwagen / en Fietsbel.

Dick, Jan en Derk speelden Sharpe Practice 2.0 in Italie, Napoleontische periode.

Met name Dick en Derk grossieren in eenheden met mooie namen en uniformen, en gevechtswaarde zeer beperkt. Die van Derk (uit Napels) kunnen wel goed opera zingen.

En zoals altijd zagen de figuren er uitstekend uit.

Stom toevallig deden Jos en ik dezelfde regelset maar dan American War of Independence. Zeg maar de eerste Amerikaanse burgeroorlog. Ik had namelijk Loyalisten (Engelse burgers in de Amerikaanse Kolonien die gezagsgetrouw zijn), en Jos de Patriottische terroristen.

Eenheden in de AWI lijst zijn veelal 6, 8 of 10 figuren. De vorige week kwamen we erachter dat de puntenwaardes in de lijst in het Sharpe Regelboek niet kloppen. We hebben ze opnieuw berekend met de Sharpulator. Een rekenvoorschrift waarbij je de opbouw van de punten kunt narekenen. Downloadbaar bij TooFatLardies Blog. Voor onze beide legers betekende dat, dat alle Rebels duurder werden en alle Loyalisten hetzelfde bleven. Voor Jos betekende dat hij het zelfde leger had, maar nu zonder cavalerie, want die kon hij niet meer betalen.

Omdat onze Deployment Points (DP) diagonaal tegenover elkaar lagen, leek het dat we een eind moesten gaan lopen. Ik had echter een Mobile DP gekocht en kon een plekje op Jos zijn flank aanduiden als tweede DP (het bosje in het midden).

Daar joeg ik 3 skirmish eenheden en een kanon doorheen. Die konden per direct het vuur openen op Jos zijn lijn. Mijn lijn troepen waren net op tijd om de charge van de skirmishers en het kanon onmogelijk te maken.

Na enige ronden vuur, waarbij het kanon kartets schoot, brak de militia lijn en stortte Jos zijn leger in.

Uiteindelijk eindigde mijn leger gedeployed, en Jos zijn leger op de vlucht. We hebben weer een hoop geleerd. Mobiele DP’s zijn erg handig. De troepen die ze kunnen neerleggen zijn weliswaar duur, en je moet er nog extra voor betalen, maar de tactische flexibiliteit die het oplevert is groot. Militia van 10 kan flink incasseren en uitdelen, maar als ze breken en door een ander heenlopen geven ze excess shock aan hun maatje.Geen tweede lijn militia achter de eerste zetten.  En Militia kan slechts in formatie komen zonder shock, dus bij enige schade hebben militia lijnen de neiging op te breken. Dat geeft een aardig Command and Control probleem. Cavalerie is niet alleen om mee te vechten, maar ook om mee te dreigen. Mijn eenheid cavalerie maakte charges van Jos zijn Frontiersmen met Tomahawks en een attitude onmogelijk. En een crashing volley (shock telt dubbel) kan erg fors uitwerken. Een leuke pot, en veel geleerd. Jos en ik gaan een serie scenario’s uit het Sharpe AWI scenarioboek spelen.

Aangezien Jos foto’s van zijn leger wilde hebben, smokkel ik er maar even een paar mee. Kun je de details wat beter zien dan op tafelfoto’s.

Voor de liefhebber: als je de foto’s op dit blog lokaal saved (Save Picture As🙂 dan krijg je volle resolutie. Zie je de details nog veel beter.

Aardige van rebels is natuurlijk de grote verschillen in veelal burgerkleding in een eenheid. In tegenstelling tot de uniformen van de lijntroepen en Loyalisten.

Voor de officieren (die speltechnisch noodzakelijk zijn om als aparte figuren te hebben) gebruiken we ronde bases. Mooi spul!

Matthijs speelde zijn role play campagne verder. Hij heeft de wind er goed onder. Ik hoop dat Farid even naar het toilet mocht.

Wat me wel opvalt zijn de grote aantallen PC’s op tafel. Staat daar de manual in? Worden er aantekeningen gemaakt?

De wonderlijke kleurcombinatie trok mijn aandacht in de zon.

Mechs and Minions wordt aangeprezen als Roborally meets Descent. De grote mechs gebruiken Minions om taken te verrichten op het speelveld. Ze worden sort of geprogrammeerd met effect kaarten.

Uiteraard waren de beide heren bezig met het schilderen van de speelstukken.

En dat beeindigt een speldagverslag, zonder knutselen en zonder Frits.

Tot volgende week!

Comments are closed.