Persoonlijkheidstest met Tin: Wat zegt backstabbing over de speler?

(een rapportage van Farid J.)
Er bestaan heel veel persoonlijkheidstesten, zelfhandboeken en psychologische insight cursussen. Maar waar zou je beter persoonlijkheidskenmerken aan kunnen ontlenen dan het gedrag op het gevechtsveld?
Wargamend, geobserveerd door kundige scheidsen en de uitslag verpakt in een nickname waar je in de volgende spellen mee voor de dag kunt komen. Een viertal spelers durfde de uitdaging van de pilot aan. Het gekozen spelsysteem was “For Reign and Ruin” met 15mm fantasy legers. Deze regel set is ontwikkeld door onderzoeker en opleider Hans G. en er wordt beweerd dat de psychologische component in de regels altijd al belangrijker is geweest dan de dobbelstenen. (Ik noem slechts de term Grudge Match.)

Het basis mechanisme voor het speltest is het verdienen van Glorypoints (GP). Dit is een combinatie van faam/reputatie en goud te verdienen met het vinden van schatten en het verslaan van vijanden. Elke 50 punten aan vijand levert 1 GP. Daarnaast geldt dat officieren en helden hun command points opleveren in GP. het gevangen nemen van eenheden of helden levert dubbele GP.
Elk leger krijgt een Primaire Objective en een Secundaire objective. Deze zijn geheim en leveren 5 GP en 3 GP op. Daarnaast zijn op de tafel GP te verdienen door gebouwen/objectives te bezetten.
Alle deelnemers werden geacht een leger te maken van 500 punten zonder mages.

De observers Hans G. en Farid J. scoren op de volgende kenmerken:

  1. Falen eigen Objectives.
  2. Meeste verliezen ontvangen.
  3. Minste verliezen ontvangen.
  4. Interfereren in het scoren van andere objectives.
  5. Meeste Helden Kills.
  6. Meeste Officieren Kills.
  7. Meeste Allianties uitdienen.
  8. Meeste Allianties verbreken.
  9. Vaakst in de rug aanvallen.
  10. Vaakst in de rug aangevallen worden.
  11. Vaakst in de flank aanvallen.
  12. Meeste Glorypoints gespaard.
  13. Meeste Glorypoints uitgegeven.

Allianties: Allianties zijn noodzakelijk om gezamenlijk een doel aan te vallen, het zorgt ervoor dat een attack order niet de dichtstbijzijnde eenheid aanvalt. 1 alliantie per 2 spelers. Meerdere allianties zijn mogelijk. Je spendeert Glorypoints in een gezamenlijke pool deze draint elke beurt een 1 Glorypoint. Een speler mag ten alle tijden een Alliantie verbreken waarbij de resterende Glorypoints naar de benadeelde partij gaan. A-moreel gedrag wordt zodoende bestraft.

Titels: Uiteindelijk worden de spelers door de observers ingedeeld in een combinatie van de volgende titels.

  1. The Good : Bezetten van Objectives.
  2. The Ugly : Minste verliezen geleden.
  3. The Bad : Meeste eenheden laten routen
  4. The Predator : <censuur>.
  5. The Nasty : Meeste kills, Backstabs en flanking attacks
  6. The Pretty : Meeste verliezen geleden.
  7. The Virgin : De eerste keer spelen.

Legerkeuze:  De deelnemers waren Chris-Jan met Dark Elves, Matthijs met zijn Orcs en Allies, Jurjen met Skaven en Peter met zijn “nieuwe” Undead. Zowel CJ als Jur. speelden voor het eerst. De voorkeuren voor de beschikbare legers zeiden al een hoop over de spelers.
De Dark Elves hebben een reputatie die ze voorgaat en hoewel Chris-Jan voor het eerst speelde met Dark Elves werd er duidelijk een stigma bij hem neer gelegd. Jurjen kon kiezen tussen Skaven of Elven hij koos met een kaas achtige lach voor de Skaven.
Matthijs nam een uiterst snel leger van Orcs en Allies, voornamelijk lichte troepen die snel overal plunder en verderf konden verspreiden, ondersteund door een 4tal katapulten.
Peter die zelf de reputatie heeft van “Evil” besloot zijn nieuwe undead uit te testen, skeleton centaurs ook ondersteund door katapulten.
Helaas waren de Barbaarse en Elfse spelers door ziekte verhinderd.

Start: Na wat uitleg begon er meteen wat gekonkel. Onverwacht bood Jurjen een Alliantie aan Thijs. Diens preoccupatie met Dark Elfs (“Ze moeten allemaal dood”) deed hem het aanbod accepteren. Nu was er een mechanisme dat spelers allianties kunnen sluiten maar ook mochten verbreken.  Dit kost een zekere inzet waarbij een “backstab” de inzet naar de benadeelde partij gaat. In dit geval bleken zowel Jur als Thijs buitengewoon eerbaar in hun afspraken.

Beurt 1: In Beurt 1 legde de Undead (Er wordt nog geklaagd door een zekere undead speler dat de objectives te ver weg waren.) 40 cm af. (Een snelheid record voor de hele slag) en rende de graveyard in. #Peter de Speedy.
Beurt 2: In beurt 2 scoorde de Undead zijn primary goal. #Peter de Speedy Goalgetter.
Beurt 3: In beurt 3 rukte een Dark Elf formatie aanvallend het slagveld op en bedreigde de hele linker flank van de Orcs. Zij hadden op een rustige beurt gerekend en marcheerden in kolonne.  Na haastig overleg tussen de Dark Elf Generaal en Kolonel van de formatie trokken deze zich terug.
De Orcs wisten het nu zeker: er zaten Dark Elves voor ze en vielen aan. De Orcs hadden de eerste kill vs. De Dark Elves. #Thijs de Stone Thrower. De Skaven besloten dat fashionable late arriveren (na het vallen van de rotsblokken) een goed idee was en namen de meest indirecte route. Hiermee verbaasde Jur zowel  vriend als vijand en scheidsrechters. #Jurjen de Indirect One. #Peter de Speedy Goalgetter was vervolgens in de na zijn bliksem start enige tijd bezig het verkeer van zijn undead te reorganiseren.

Beurt 4: #Thijs de Stone Thrower besloot zijn “haat” voor Dark elves niet onder de tafel te steken en ging vol in de aanval. Na een enthousiaste charge op de Dark Elf formatie, bleek dat er een complete Dark Elf Ambush lag achter de Heuvel net uit zicht van de opkomende Orcs. #Thijs de Stone Thrower trok zich hier volledig in character niets van aan en stuurde alles naar voren. Dark Elf Archers begonnen nu ook de Arc formaties te bestoken. Rond deze tijd liep de alliantie tussen #Thijs de Stone Thrower en #Jurjen de Indirect One af. Vanaf nu #Honorable Thijs de Stone Thrower en #Honorable Jurjen de Indirect One.
Beurt 5: Ondertussen deden de Dark Elves van Chris-Jan hun best. Een groep Djinn Allies van #Honorable Thijs de Stone Thrower deden onverwacht poof. Er zat meer lucht in deze djinns dan verwacht. #CJ Killer of Air. De Skirmish Cavalerie van #Honorable Thijs de Stone Thrower was druk bezig de rechterflank van de Dark Elfs onder druk aan te zetten. Zij chargeden in de Dark Elf infanterie formatie: #Honorable Charger Thijs de Stone Thrower.
Beurt 6: Echter #CJ Killer of Air gebruikte het terrain goed om zijn Cavalerie een omtrekkende beweging te laten maken. Dit was een prima prestatie met maar 1 generaal. Echter door goed gebruik te maken van couriers (die zich echt bijna doodgelopen hebben) kwamen de juiste orders op tijd aan. De Dark Elf Formatie maakte goed gebruik van hun positie en joegen diverse Orc eenheden op de vlucht. #Fearsome CJ killer of Air. Gebruik makend van dat een aantal eenheden begonnen te routen konden de Dark Elves een aantal Orcse eenheden in de flank chargeren. #Fearsome Flanker CJ Killer of Air.

Beurt 7: En the battle ensued. #Peter de Speedy Goalgetter en #Honorable Jurjen de Indirect One waren nog steeds bezig met manoeuvres waarbij zij de slag tussen de Orcs en Dark Elfs wat negeerden. In the face of the enemy die aan alle kanten aan het terugtrekken was besloot #Fearsome Flanker CJ Killer of Air om wat troepen uit te laten rusten. #Fearsome Organized Flanker CJ Killer of Air. Ondanks de verliezen geleden door de Orcs, groeide hun haat voor de Dark Elves, en een losse formatie boogschutters werd dan ook vrolijk over the kling gejaagd door de Orcs. #Honorable Bloodthirsty Charger Thijs de Stone Thrower.
De dag kwam ten einde en de Skaven waren net gemarcheerd naar een plek waar ze de undead konden pijnigen. Worden ze door alle andere partijen beschoten. #Honorable Bullseye Jurjen de Indirect One.
Als laatste actie besloten de Dark Elves nog een formatie Orcs die zich probeerde terug te trekken in de rug te chargeren. #Fearsome Organized Flanker en Backstabber CJ Killer of Air.

Aan het einde van het spel werden de titels verdeeld en de GP stand bepaald:

  • #Fearsome Organized Flanker en Backstabber CJ Killer of Air :  9 GP
  • #Nasty Virgin Peter de Speedy Goalgetter : 9 GP
  • #Honorable Good Ugly Bloodthirsty Charger Thijs de Stone Thrower :  3 GP
  • #Honorable Virgin Pretty Bad Bullseye Jurjen de Indirect One :  0 GP

Ik denk dat de conclusie is dat het systeem in principe werkt en dat zowel de spelers als hun toekomstige tegenstanders veel hebben om over na te denken bij het hanteren van de nicknames.
Mede namens Hans G. de proefkonijnen bedankt voor hun onbaatzuchtige deelname aan dit wetenschappelijk experiment. De tweede pilot komt eraan!

Farid

 

Comments are closed.