Speldag 10 oktober: Ninja’s bij Nacht, Rebel Low Tide, Transistor Hunting, Lachen naar het Vogeltje en Pickelhaubes.

Voor een ieder die komt: kijk vooral op de gepubliceerde plattegrond en de huisregels.
Daar staat ook in hoe je reserveert. Geen reservering, geen toegang. Binnen Delftstede in de gangen en de entree is een mondkapje verplicht. In de zaal wordt een mondkapje aangeraden als je rondloopt en mag het kapje af als je op je stoel zit.

Petra en ik hadden op onze maandelijkse speldag een oude kickstarter uit 2015 van de plank getrokken. Rise of the Kage. Nog nooit gespeeld. Maar goed ook, want de orginele regelset is waardeloos. Er is in middels een nieuwe regelset gratis te downloaden bij de fabrikant en op Boardgame Geek. En met die nieuwe regels is het een verrassend leuk spel!

Bijj het spel zitten verschillende plattegronden van Japan bij nacht. In de base game de Manor en de Artizan District, in de uitbreiding (hebben we ook) de Docks en de Manor Grounds. Op die plattegronden krijgen 3 Ninja’s hun missie.

De gekozen plattegrond wordt bemand door een Boss. Daar zijn er vier verschillende van met elk eigen voor en nadelen. Ze hebben ook alle vier verschillende figuren als henchmen. Afijn ik was Kenda. De Boss kan op drie manieren winnen: het uitschakelen van de Ninja’s, het beeindigen van de turntrack of het halen van het algemene alarm, zonder dat de Ninja’s hun missie halen.

Voordat je het spel begint stel je de scenery op (deuren, lantaarns, bellen, vallen, objecten en places of interest). En natuurlijk de level 1 guards (hier in rood). De Boss weet niet wat de missie van de Ninja’s is. Sowieso is de replayvalue hoog. Heel veel missies en heel veel verschillende uitrusting, events en bonus kaarten voor de Ninja’s en heel veel verschillende Guard Deck kaarten voor de Boss. De combo’s die eruit komen zijn heel verrassend. Je kunt een hele eigen spelstijl maken.

Er zitten diverse Ninja’s in het spel om uit te kiezen. Elke Ninja heeft z’n specialiteit. De ene meer stealth de andere betere combat etc.

En zoals gezegd: er zitten heel veel figuren bij.

Ze zijn van zacht plastic maar mooi gesculpt. Er is een kaartset te koop waarmee je ze kunt gebruiken voor de wargame Bushido.

De Ninja’s zijn in zwart (niet ondekt) en in groen (ontdekt). Als je ontdekt bent kun je weer cloaken.

Het valt niet mee Ninja’s te ontdekken. Als je ze niet ziet kun je ze niet aanvallen. Ze kunnen letterlijk vlak voor je staan zonder dat de guard hen ziet. gelukkig zijn er veel manieren om de ontdekkingskans te verhogen. Dat brengt ons op het spelsysteem: hoe hoger de alarmfase hoe meer actiepunten de Boss heeft om te bewegen, guards te kopen en kaarten te kopen. Als een Ninja een Noise maakt, krijgt de Boss een extra actiepunt op zijn gewone budget en gaat de turn tracker omhoog. Bij de start van het spel zijn de Ninja’s oppermachtig, maar ze krijgen het steeds moeilijker. Verdict: met de nieuwe regels erg leuk spel en een kruising tussen een boardgame en een miniatuurgame.

De oudjes doen het nog best (ik bedoel de regels). Michel en Cees hadden Fire & Fury van de plank getrokken met 15mm ACW.

Scenario was de eerste dag van Gettysburg. De Noordelijken kwamen haastig verspreid op.

En de Zuidelijken zaten in een enorme file met veel te veel kanonnen, die de rest van de troepen in de weg stonden. Toen die colonnen ook nog in column formatie tegen een Noordelijke batterij aanliep, was het Zuidelijke leed niet te overzien.

Fritz fritzte even langs en had zijn stokbrood verdekt opgesteld.

Hans en Farid deden een FROR slag waarbij beiden hun nieuwste legers op tafel zetten.

Fard doet in demonen en monsters.

Aan Hans zijn kant zijn dat de legers uit de Witcher.

Hans showde ook een nieuwe boardgame: Horizon Zero Dawn. Naar het computerspel.

Het speelt zich af op een planeet waar terraformende robots uit de hand zijn gelopen en als wilde robot dieren rondzwerven. De biologicals (mensen en wat kleiner indigenous wildlife) proberen te overleven en onderdelen, elektronica en schroot te harvesten uit de robots.

Uiteraard werd er geknutseld en op 1.5 meter gebept.

Marcel schildert zo nu en dan verder aan zijn Demonworld Imperials.

Tussen de monsters van Farid en Matthijs door.

Dit lijkt een wat merkwaardige kleurkeuze, maar Ed is bezig met proefstukjes om miniaturen in Sepiatinten te schilderen en een spel neer te zetten alsof het uit een foto van 1880 is weggelopen. Smile! You’re on Candid Camera.

De figuren liggen al klaar.

Ik had een uurtje over en voorzichtigheidshalve een doosje WO1 meegenomen om te plakken.

Dit zijn de figuren uit 1 sprue (er zitten 5 sprues in een doos). Naar keus met muts, pickelhaube, sturm haube of sturm haube met gasmasker. En met geweren, pistolen, LMG, granaten, SMG en slagwapens naar keuze. Leuke bijkomstigheid: twee figuren op elke sprue hebben geen geweertassen, daar kun je dus officieren of LMG schutters van maken. En als je toch gewoon soldaten wilt, zitten er losse geweertassen bij om er soldaten van te maken. De figuren zijn mooi gedetailleerd in een goede pasvorm. Eigenlijk zijn de grotere bases niet nodig. Ze staan ook op de aangegoten bases. (Wargames Atlantic)

Tot Volgende Week! Blijf verstandig, veilig en gezond!

Comments are closed.