Aankondiging Special Events 19 november: Kilogame Jutland en Algemene Vergadering

Op zaterdag 19 november vinden er twee events plaats in de zaal.

  • Om 1600 uur begint de Algemene Vergadering. Hierover krijgen de leden de volgende week de papieren per mail.
  • Vanaf 0930 tot 1700 zal de Slag bij Jutland worden bevochten. Hiervoor zijn 3 tafels in gebruik (Raamkant dichtst bij kast achterin).
    ER ZIJN NOG 4 PLEKKEN OVER VOOR MURPHEN WIE DOET ER MEE? GRAAG AANMELDEN BIJ JAN WILLEM VAN DE PIJL OF BIJ PETER SCHULEIN.

    Bij aanmelding krijg je de regels toegezonden. Je hoeft niets mee te nemen behalve een goed humeur.

    Hieronder de opzet door Jan Willem van de Pijl:

13909205_1132117836827078_6277477039373371829_o

Jutland Revisited versie 2.0
Begin 1916: het is de vooravond van de slag bij Jutland. De Britse en Duitse marine spelen een gigantisch kat-en-muisspel met als inzet de totale overwinning. Als de Grand Fleet het onderspit delft, zal Keizerlijk Duitsland heer en meester zijn op de wereldzeeën, zullen de koloniën en de scheepvaartroutes bedreigd worden en zal Engeland de oorlog moeten opgeven. Als de Hochseeflotte bezwijkt onder de Britse overmacht zal het een kwestie van tijd zijn voordat de overvloed aan bevoorrading aan de Geallieerde kant het Duitse leger fataal wordt. De winnaar krijgt alles. Zolang beide vloten operationeel zijn, vormen ze een dodelijke bedreiging voor elkaar en is geen enkele afloop zeker.

Met de strategische regels die ik een aantal jaren geleden gemaakt heb kun je een double blind spel opzetten waarbij Britten en Duitsers, zoals ook in het echt, van elkaar niet of niet geheel weten wat de ander doet. Spelers plotten de bewegingen van de vloten die ze zelf samenstellen uit historische bouwstenen op een kaart en krijgen van de spelleider waarnemingen (die geheel of gedeeltelijk kunnen kloppen of (on)duidelijk zijn) en plotten die waarnemingen ook op hun kaart.
Ze geven die plots door aan de spelleider die alles bij houdt op zijn kaart (die alleen hij te zien krijgt) en de waarnemingen weer terug geeft. Op enig moment gaan (delen van) de vloten elkaar ontmoeten en ontstaat er een slag.
Omdat je niet van tevoren weet welke vlootdelen elkaar gaan ontmoeten heeft het geen zin om van tevoren bevelhebbers van specifieke vlootonderdelen te benoemen. Het zou best kunnen dat het Britse Battlecruiser squadron de vijand nooit ontmoet bijvoorbeeld.
Wat mij betreft delen we de spelers dus alleen in in Duitsers en Britten, die elk hun eigen scenario info hebben. Wie welk vlootonderdeel gaat bestieren kun je pas beslissen als je weet welke meedoen.
De slag spelen we op tafel met GQ.
Het is dus aan de spelleider om ervoor te zorgen dat het een interessante slag wordt, omdat hij kleine onbetekenende gevechten ook binnen het strategische spel kan afhandelen. Twee torpedoboten die elkaar tegenkomen hoeven we niet met GQ te doen bijvoorbeeld. De waarnemingen van die schepen tellen uiteraard weer wel mee in het spel.
De scenario info vinden jullie in de Files afdeling van DMW:

https://www.facebook.com/gro…/DutchMiniatureWargaming/files/

De beide teams zijn (vooralsnog):
Hochseeflotte: Jargo’s Mini’s. Luc Burlage, Marc Bazelmans
Grand Fleet: Rob Walrecht, Patrick Diederiks, Fred Hahn

 

Comments are closed.