Midden in het Halloween weekeinde ontweek ik succesvol de moordaanslag op de A12 van een bestelbusje die me rechts over de vluchtstrook inhaalde met zeker 150km per uur. Met kloppend hard arriveerden we in de zaal waar het spellenaanbod zowaar leek te passen bij de gelegenheid.
Het was al snel druk aan meerdere tafels.
Allereerst stond het derde hoofdstuk op het programma van de In Her Majesty’s Name campagne. Op zoek naar de bron van veel goud en vreemde technologie! De teams hadden via een slag in de moerassen van New Orleans, het bijkans vernietigen van de eerzame smokkelhaven Rio Oro, hun weg gevonden naar de ruines van Castello Loco.
Voordat de strijd begon hadden ze door middel van de meegestuurde kaart aangegeven waar zij in de ruines binnenkwamen en wat ze in voorkomend geval gingen doen met hun gratis beurten. De volgorde van aankomst van de teams vanuit Rio Oro, was namelijk bepaald door het transport middel en de aanwezigheid van Gids en Engineer. Tot mijn grote verbazing zagen de 5 teams kans om dwars door elkaar heen te lopen naar hun bestemmingen zonder elkaar te zien. Het spel begon met de aankomst van team 5 op beach 3, waar een onbeheerde boot door een vorige speler was achter gelaten. Hans parkeerde zijn bootje ernaast.
De deelnemende teams waren een bonte verzameling, omdat een aantal hun verliezen hadden aangevuld met gelegenheidsdeelnemers. De teams waren:
– Hans met lord Curr, die zijn onder de Zeppelin verpletterde volgelingen haad aangevuld met gesjeesde marinemensen uit Rio Oro;
– Patrick met Thule Pruisen, die zijn verliezen van technologie had voorzien en met een groep zombies kwam aanzetten;
– Lowie, die zijn Engelse Militairen (nu zonder uniformen undercover) had aangevuld met een deel van de bemanning van zijn U-boat taxi;
– Gerard wiens Engelse Professor op expeditie, twee zeelieden extra in dienst had genomen;
– Petra’s Chinezen, die vooral bezig waren met het verkrijgen van voedsel en aan wie verliezen volledig voorbij waren gegaan.
– Cees speelde een 2000 jaar oude Aztekenpriester met een alien friend en zombies. Heel Veel Zombies. Hij kon het met iedereen even slecht vinden. Equal opportunity Mayhem!
Afijn, de Engelsen van Gerard begonnen het stadje te verkennen. Op de weg ernaar toe hadden ze in de kluis van de verlaten militaire commandopost een rare helm gevonden met een glazen vizier en loshangende draden. In het dorpje bleken nogal veel dorpsbewoners in zombies te zijn veranderd. Of waren het undead?
Kennelijk waren ze niet de eerste party want een grondboor stak nog uit het gras en het stadje lag vol verspreide kisten, bloedvlekken en ladders. De beide Engelse teams gooiden het op een akkoordje tegen de Pruisen en de Zombies.
Lord Curr stuitte op de Chinezen die net een rijsttafel aan het koken waren. Ze sloten een wapenstilstand. Zowel de Yeti als de Gorilla bleken last te hebben van spontane migraineaanvallen. In de verte brak een groot vuurgevecht uit. Slecht voor de spijsvertering.
De Pruisen verkende het dorp en terwijl ze in de rug werden aangevallen door de ondode Azteken, openden frontaal de Engelsen het vuur.
Die op hun beurt in close combat geraakten met een tweede groep Azteken.
Even leek het of de Pruisen en de Azteken het goed konden vinden. Ze hadden allebei zombies tenslotte. Petra had een cunning plan.
Terwijl in het centrum de slag in volle hevigheid losbarstte, hadden een aantal teams ook kelders gevonden met hendels erin.
Twee van de vier hendels waren overgehaald en dat betekende dat waterval 2 droogviel en een gang zichtbaar werd. Hans cunned een plan!
De strijdende partijen in het dorp hadden niks in de gaten, maar Hans en Petra slopen richting gang.
Tot verrassing van de andere doken de twee teams van Lord Curr en de Dragon Lady de geheime gang achter de waterval in en kwamen in een ondergrondse ruimte met een alien aandoend wezen. En veel goud. Trouwens elke kelder die open ging bevatte hopen gouden munten tot aan je knieen. Diverse spelers liepen krom van de doubloenen.
De anderen haalden hun schouders op en gingen door met het uitmoorden van Azteken undead en Pruisische Zombies. De Pruisen op hun beurt vonden uit dat de Azteken zombies allemaal gouden armbanden met rode juwelen droegen die gloeiend heet waren. Bovendien deden de Pruisische zombies het ook zonder arcgenerator. Kennelijk hing er een arcfield in het dorp! De Pruisische commandant jatte wat ladders, beklom de gebarricadeerde kerk en maakte een gat in het dak. Hij keek naar beneden in een zerkenzaal met zo’n 20 undead.
Terwijl de kogels hem om de oren vlogen vroeg hij zich af wat te doen. Op dat moment maakte Cees de deur open om de zombies vrij te laten. Die hadden honger. Cees kreeg de buitendeur van de kerk niet open, die was ontzet door een explosie. Hij bleek daarna als hoofdgerecht op het menu van zijn eigen zombies te staan.
Terwijl Petra en Hans converseerden met een tweede alien in de geheime gang en concludeerden dat de bron van alles op de Highlands zou moeten liggen, ging boven het gevecht door. Ze vertrokken uit de kelder met meename van twee alien guns, die ze niet aan de praat kregen.
De Pruis had inmiddels de tweede alien gevonden en na heel veel geklets zaten ze op dezelfde golflengte. Hij overtuigde de alien van zijn goede wil. En ze gingen naar de toren. Daar zag de Hauptman zijn zombies richting Highlands lopen, terwijl zijn arcgenerator uit stond. Hij overtuigde de alien van zijn goede wil en liftte mee op het rocket pack van de alien richting Highlands. Zich vasthoudende met zijn bionische arm kwam hij achter 4 dingen:
-1 Bionische arm is niet genoeg om je vast te houden;
-2 Bionische armen breken bij je schouder en niet bij de hand;
-3 Hopen sneeuw zijn handig om in te vallen;
-4 Als je zombies voorbij marcheren en kennelijk weten waar ze moeten zijn: sjok maar achter ze aan dan.
Op weg naar de Highlands stuitte Lord Curr en de Dragon Lady op een groep zombies met veel vrouwen en kinderen. Het mocht niet baten. Het werd een bloedbad bij de bocht van de rivier en de beide warbands trokken de Highlands in. Op naar de sneeuw!
De Engelsen schoten per vergissing op de alien op de kerktoren, en keken verbijsterd naar het wapen van de alien die op afstand een vierkante meter metselwerk verwijderde uit de muur. Ze wisten een gesprek aan te knopen met de tweede alien die inmiddels zijn geheime gang had verlaten. Ze boden hem hulp aan bij het repareren van de machine en de alien gidste ze de highlands in.
Op 14 januari het laatste hoofdstuk: EL BIANCO. Met Cees als BIANCO ROSSO!
“Eldritch” Ed deed zijn naam eer aan en had de nieuwe versie van Mansions of Madness bij zich.
Zoals bij de originele uitvoering bevat het spel materiaal om een Mansion (of madness) te bouwen met plattegronden en tegels. Daarnaast wordt er een eclectisch assortiment aan monsters meegeleverd, die ook prima bruikbaar zijn voor andere spellen.
Het nieuwe van deze uitvoering is computersupport. De gratis downloadbare app voor alle bekende OS’en draait mee met het spel en verteld wat er gebeurd.
Hiermee wordt ook de tijd bijgehouden en het verloop van diverse bezweringen, encounters en het verloop van de missie.
In dit geval werd het huis opgevreten door een andere dimensie. Met inhoud.
Verdict: erg leuke uitbreiding die beslist wat toevoegt aan de spelbeleving.
Observatie: het is best wel gek om spelers naar een beeldscherm te zien kijken ipv naar elkaar 🙂
Hans, Farid, Jan en Matthijs gingen verder met “For Reign and Ruin” .
Deze fantasy regelset in ontwikkeling wordt regelmatig fanatiek gespeeld in 15mm figuren.
In deze schaal kun je vrij grote veldslagen spelen op een normale tafel.
In dit geval werden ook de “Big Guns” van stal gehaald. (Naja Big in 15mm).
Matthijs is een fan van Old Skool figuren en in zijn leger kun je een aardige verzameling Citadel figuren van 20 jaar geleden terugvinden.
Vanwege de schaal worden de Goblins Orcs en de Trollen Troll Giants. Het leverde voor de Dark Elves van Farid enige kopzorgen op.
Rick z’n eiland vordert gestaag.
Hij heeft sinds vorige week duidelijk vorderingen gemaakt. De details ploppen duidelijk uit.
Hier het regeringsgebouw, omringt door bunkers. Of is het een Hotel?
Het rustieke vissersdorpje mag niet ontbreken.
En natuurlijk staan er de bekende 90mm kustverdediging.
En de eendenvijver heeft uiteraard eendjes.
In de knutselhoek werd onder andere druk gewerkt aan 15mm individuele figuren voor het spelen van Bolt Action 2.0 in 15mm. En Konflict 47 natuurlijk.
Dan haal je opeens best we een groot BA leger uit een standaard doosje infanterie.
En het schilderen schiet lekker op!
Uiteraard is de collega al met tanks bezig.
Sommige leden combineren een knutseluurtje met een spelletje.
Uiteindelijk zullen we het knutselhoekje misschien wel moeten uitbreiden!
Volgende week zitten we in Crisis met z’n allen en is er geen speldag: tot 12 november!
Comments are closed.