Speldag 19 November 2022: Wintertijd, Cthulhu heeft het moeilijk en de Velperschans bereid zich voor op een zware Kerst.

De deelnemers aan Finsterland zaten al vroeg de vorige avonturen te hervertellen en voorpret op te bouwen.

Deze keer stond de tijd stil omdat een klok achteruit liep. Door de riolen van de stad kwamen ze uiteindelijk uit bij de klok in kwestie.

Na een magische reparatie liep de tijd en vonden ze een spoor van de vermiste prins.

Wordt vervolgd met het nodige amusement geloof ik.

Patrick zette de voorkeurstraditie van de club voort met een nieuw Cthulhu spel. Death may Die.

En Dick en ik hadden onze 1672 spullen uit het vet te getrokken om een scenario te ontwerpen en te testen voor de demo die we op een wargameconventie voor professioneel gebruik gaan geven in november.

Jur had research gedaan naar de situatie rond Grave in 1674, waar de Nederlanders het beleg voor de laatste grote stad in Franse handen hadden gelegd.

Het beleg werd ondersteund vanuit schansen die rond Grave waren opgeworpen en het scenario was het onderscheppen van de bevoorrading naar de Velperschans door Franse patrouilles.

De keuze van de eenheden en het scenario moesten leiden tot een aantal tactische keuzes, waarvan een deel voor het spel werden gemaakt en een deel tijdens het spelen.

Omdat we maar 5 kwartier echte speltijd hadden was een evenwicht in aantallen, afstanden, keuzes en effecten noodzakelijk om spelers die de regels niet kennen toch het gevoel te geven dat ze iets hadden geleerd over tactiek.

Op de dag zelf zouden we met twee groepen spelers achter elkaar het scenario 2 keer doen.

Een belangrijke rol was weggelegd voor Dragonders aan beide kanten als de snelst verplaatsende eenheden.

Veel zware eenheden zoals deze cavalerie waren niet aanwezig in een belegeringsscenario.

De schans beschikte over 2 statische kanonnen.

En de proviand werd mede mogelijk gemaakt door de Stad Amsterdam.

Uiteindelijk speelden we proef en hadden aan het eionde van de dag een scenario wat volgens ons moest werken. Het grappige is dat de wegen 30 jaar oud zijn, het fort 20 jaar en het kleed 1 jaar. Desalnietemin kwamen de kleuren prima bij elkaar.

Omdat we speelden met Sharpe Practice werd elke officier gefotografeerd en op de orderfiches van SP gelaatst. Daarmee was het voor de spelers direct helder welke officier aan de beurt was. We konden tussen 4 en 8 spelers tegelijk aan.

Tot Volgende Week!

Kenmerk: spellenvereniging wargame boardgame miniatuurgame tabletop bordspel rollenspel Delft Zuid Holland spellen schilderen miniaturen role playing.

Comments are closed.