Evert en ik hadden een eerste potje Bolt Action 3e editie. In de nieuwe versie werk je met het kopen van platoons met eigen commandanten, en meerdere teams per platoon. Dat heeft nogal wat opties voor je lijst. Je begint altijd met een Infantry platoon. Dat is op zich niet veel veranderd, behalve dat de zware wapens eruit gehaald zijn naar een heavy weapons platoon, een artillery platoon, een armoured platoon, een recce platoon of een engineer platoon.
Met name dat heavy weapons platoon geeft de eerste grote verandering in de lijst. Het bestaat uit een officier en minimaal 2 en maximaal 11 teams. Dat kan bijvoorbeeld dus 4 MG en 4 Mortieren zijn. Het effect daarvan is veel kleine teams en een extra officier met veel order dice. Ik haalde met een infanterielijst zonder moeite 21 order dice in 1600 punten.
Dat zelfde geldt voor de andere support platoons. Een artillery platoon kan tussen 1 en 4 howitzers hebben. Een armoured platoon tussen 2 en 5 voertuigen. Aan de ene kant geeft deze opbouw het gevoel dat je meer werkt met militaire eenheden, aan de andere kant neemt het aantal order dice toe en vertraagd daardoor de beurt.
Omdat officieren bij activatie eenheden kunnen “meenemen” is het activeren van de commandant een belangrijke manier om te concentreren. Omdat er ook een company commandant kan worden aangeschaft, kun je daarmee als Duitser 5 andere eenheden activeren. Hij bleek dan ook de held van de wedstrijd. Snipers zijn erg eng voor officieren.
Het spelen zelf gaat vlot, er zijn wat plussen en minnen weggevallen en er is een saving throw bijgekomen. Long range is weg, small teams ook en down werkt anders en wordt opgeheven door point blank. Een en ander zorgt ervoor dat je wat interactiever aan het schieten bent als beide spelers.
De punten zijn bijgesteld en tanks zijn bijvoorbeeld goedkoper, maar anti tank kanonnen zijn effectiever tegen tanks. MG’s op voertuigen zijn denk ik terecht minder goed.
Soft skin Transportvoertuigen zijn voor een deel kwetsbaarder geworden en armoured transports iets minder. Persoonlijk vindt ik het fijn dat een rookie pilot nu een target binnen 12 inch van het doel pakt en niet door je tegenstander wordt neergezet op je eigen troepen. (De laatste campagne had ik 11 keer een vliegtuig, waarvan 9 rookie pilots.)
Uiteindelijk speelt het wel aardig vlot. Er zitten voor Evert en mij twee grote minpunten in. Die hebben te maken met pins. Het krijgen en wegwerken van pins is super makkelijk. Pins veroorzaken nog steeds ordertesten, maar omdat elk peloton zn eigen officier heeft en een company commander extra kan worden gekocht zijn de moraal bonussen bij de testen niet van de lucht. Bij normale opstellingen zijn 2-3 pins eigenlijk niet erg voor order testen. De invloed van pins op schieten is niet meer een min zo groot als het aantal, maar maximaal -1 to hit ongeacht het aantal pins. Evert en ik gaan dat proberen met maximaal -2. Een gepinde eenheid schiet nu te goed. Daarnaast spelen de pins nog steeds geen rol in het handgemeen. Dat gaan we op dezelfde manier aanpassen: maximaal een -2 op handgemeen van pins. Op dit moment is een eenheid pinnen om daarna close combat te gaan doen niet mogelijk. Wordt vervolgd.
Ook de speurtocht naar de ideale regelset voor 6mm Sci Fi gaat nog steeds door.
Evenals de uitbreidingen in de scenery.
En het aantal legers neemt gestaag toe.
Bernd had weer een kickstarter gedaan met Zombicide in de ruimte tegen aliens.
Zoals vanouds heel veel miniaturen van allerlei aliens inclusief die uit de film.
Petra was snel een uitbreiding gaan kopen en had 2 geschilderde helden.
De bedieningspanelen zijn weer wat mooier en handiger geworden.
En alle inherente problemen in de samenwerking zijn gebleven. Zombicide heeft geen regels voor command and control nodig, de spelers zorgen zelf wel voor de problemen.
In dit scenario moesten 2 groepen speler zuurstof tanks vinden en naar elkaar toe. Het ging bijna goed totdat er bij activatie geen modellen meer waren van een bepaalde alien. In dat geval krijgen die aliens op het bord een extra beurt. Of twee. Nom nom nom nom. Uiteindelijk natuurlijk de schuld van Bernd, had hij maar meer miniaturen moeten kopen.
Ed zat de hele morgen zijn personage bij te werken voor Thijsquest.
Wat uiteindelijk in de middag leidde tot een sessie als vanouds.
Tot Volgende Week!
Kenmerk: spellen vereniging wargame boardgame miniatuurgame tabletop bordspel rollenspel RPG Delft Zuid Holland spellen schilderen miniaturen role playing warhammer fantasy star wars FOW SAGA Battlegroup WH40 killteam epic Old World Blood Plunder
Comments are closed.