Geschiedenis

1988-1989

De oorsprong van Murphy’s Heroes ligt aan het eind van de jaren tachtig bij een aantal jonge leden van de Haagse wargame-vereniging La Grande Armée. Hier was echter slechts ruimte voor één spel tegelijk en men was er minder ontvankelijk voor rollen- en bordspelen. In samenwerking met een groep spelers uit Scheveningen werd een alternatieve locatie gevonden. Snel daarna besloot men om een vereniging op te richten. De naam, redelijk toevallig ontstaan tijdens een bezoek aan een conventie op een Engelse legerbasis in Duitsland in 1988, zou ‘Murphy’s Heroes’ moeten worden. De oprichtingsvergadering op 16 juni 1989 was een succes: de meeste van de 37 aanwezigen schreven zich meteen in als lid. Kort daarna liep de samenwerking met de Scheveningers echter spaak en week Murphy’s Heroes uit naar het Legermuseum in Delft.

1990-1994

De ambiance tussen het wapentuig was natuurlijk geweldig. Verder was de vereniging nog vrij klein en de opkomst relatief hoog. De meeste leden studeerden of zaten op de middelbare school. Ze speelden Civilization (nee, het bordspel), de rollenspellen AD&D en Warhammer, terwijl de miniatuurveldslagen vooral de napoleontische, de Krim- en de Koude Oorlog behandelden. In 1992 werd het eerste clubleger aangeschaft. De komst van Magic: the Gathering in 1993 leverde Murphy’s ook een hoop belangstellenden op, waarvan ook een flink deel lid werd. Naast de wekelijkse bijeenkomsten vormden de kampioenschappen voor Civilization en Napoleontische wargames jaarlijks terugkerende evenementen. De eerste grote activiteit was de herdenking van de 175e verjaardag van de slag bij Waterloo met een megagame in het Legermuseum op 9 en 10 juni 1990.

Verder brachten de leden bezoeken aan conventies in België, Engeland en op Engelse legerbases in Duitsland.Daar legden ze contacten met buitenlandse clubs en handelaren die nu nog elk jaar Murphy Mania bezoeken. Niet zelden keerde men terug met meer tin dan waarmee men vertrokken was, en deed men ideeën op voor nieuwe regels en spellen. In eigen land was Murphy’s niet minder actief: overal oogstte men lof met ‘Op Voet van Oorlog,’ een prachtig uitgevoerd demonstratiespel met robots.

De eerste lustrumviering op 13 juni 1992 was een groot succes. De speurtocht liep in het stralende weer uit op een waterpistolengevecht en de dag werd feestelijk afgesloten bij het pannenkoekenhuis. Het jaar daarop werd het lustrum gevierd met de eerste ‘vertoning’ van NSTSB en een barbecue in de Delftse Hout, gevolgd door een met behulp van onze Tilburgse gasten georganiseerd waterpistolengevecht. In 1994 werden de eerste vijf jaar gevierd. Twee weekenden in juni was het feest. Het programma bevatte twee filmavonden rond het thema horror en humor, de traditionele barbecue-met-waterpistolen in de Delftse Hout en een bezoek aan Den Haag, waar achtereenvolgens de Gevangenpoort, het Museon en de lasergame in Scheveningen werden bezocht. Vooral de laatste activiteit was erg succesvol.

Verbroedering

In de vroege jaren ’90 heerste er een kameraadschappelijke sfeer onder de Nederlandse spellenverenigingen. Met name rond het Spellenspektakel traden de verenigingen gezamenlijk op. In mei 1992 ontstond er een overkoepelende vereniging, het Landelijk Overleg Orgaan Spellen (LOOS), waarin alle verenigingen zitting hadden.na een paar jaar nam de belangstelling af en gingen er geen nieuwe initiatieven meer vanuit. In 1998 verdween de LOOS-bijdrage dan ook van de verenigingsbegroting, na al een jaar niet meer te zijn betaald. Aan de LOOS hield de vereninging wel goede contacten met andere verenigingen over. Regelmatig kwamen onze leden over de vloer bij Casus Belli in Nijmegen en Farotil in Tilburg. Met de eerste werd gezamenlijk de Slag om Arnhem-megagame georganiseerd en met Farotil werden wederzijdse barbecues bezocht. Tussen Kerst en Oud en Nieuw van 1994 werd een gezamenlijk Live Roleplay weekend gehouden, waaruit later de stichting Emphebion zou voort komen.

1994-1999

Enkele weken na het lustrum al werd vervolgens met een man of dertig van Murphy’s Heroes en Societé la Grande Armée de slag bij Marengo nagespeeld. Een ander hoogtepunt uit het jaar was de Slag om Arnhem-megagame in Nijmegen in september. Meer dan honderd deelnemers en scheidsrechters uit binnen- en buitenland bevochten opnieuw de oversteek van de Rijnbruggen.

Helaas werd de situatie in het Legermuseum eind 1994 penibel. Steeds vaker belemmerden museumactiviteiten de speldagen. Spelers verhuisden dan naar delftstede, waarmee inmiddels positieve ervaringen waren opgedaan, maar al met al was dit een vervelende situatie. Gasten konden de club niet vinden en leden moesten honderden meters zeulen met spelmateriaal. Toen delftstede Murphy’s Heroes gratis onderdak aanbood, met alleen een afdracht van de barinkomsten en een kasthuur, was de overstap snel gemaakt.

De tweede editie van de Napoleontische regelset blies het spelen van wargames nieuw leven in. Ook oudheid bloeide in deze periode: vanaf 1995 werd viermaal de strijd om de stuitend lelijke trofee gestreden. Murphy’s Heroes was inmiddels zo goed geworden in de Newbury regelsets, dat zij in vier achtereenvolgende jaren (‘95-’98) met Het Kanon, de trofee voor de beste wargame-vereniging, van de conventie Colours in Reading terugkeerden.

Met het luwen van de Magic storm kwam er weer meer tijd en aandacht voor rollenspelen en boardgames. Er ontwikkelde zich meer interesse voor ‘Gothic’ en live rollenspelen. In plaats van middeleeuwse avonturiers verplaatste men zich in de psyche van vampieren en weerwolven. Een flinke groep van onze leden deed mee aan een live campagne, waarbij men samenwerkte met clubs uit Den Haag en Leiden.

Voor de bordspelers was de bloei van de Duitse bordspelen, zoals Kolonisten van Catan, van belang. Junta bleef populair, maar met Civilization kwam het nooit meer goed na een ruzie tijdens de finale van de kampioenschappen in 1993. Tenslotte was er ook tijd om nieuwe en rare dingen uit te proberen. Een enkele keer werd de Play-Doh uit de kast gehaald om met self-made monsters te vechten. Ook werd in 1998 voor het eerst de Vierkamp gehouden, een tweedaagse strijd waarin verschillende teams elkaar bevochten door het spelen én leiden van een rollenspel, een WO II-skirmish, een Magic toernooi en een aflevering van NSTSB.

2000-2004

De geschiedenis over deze periode moet nog geschreven worden.